Ζωντανή εικόνα από τα ΤΕΙ έδωσε στη Στέλλα Πετρούλια η Λία, μέλος της «Πρωτοβουλίας» φοιτητών ενάντια στις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις τμημάτων.

1)Tι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για το ΠΔΑ και ο νόμος Γαβρόγλου και ποιες οι συνέπειές τους για το μέλλον της παιδείας

Με πολύ απλά λόγια, το ΠΔΑ είναι ένα σχέδιο Αθηνά 2. Στα πλαίσια του περιβόητου πανεπιστημίου, προβλέπονται κλεισίματα και συγχωνεύσειςσχολών. Είτε άμεσα, είτε μακροπρόθεσμα, μιλάμε για ένα πανεπιστήμιο με εξαιρετικά μειωμένο προϋπολογισμό που μόνο βιώσιμο δεν θα είναι. Η υποχρηματοδότηση που προβλέπεται για το ΠΔΑ δένει πολύ ωραία με το νόμο Γαβρόγλου που ψηφίστηκε το καλοκαίρι που πέρασε. Σύμφωνα με αυτόν, σχολές που δεν κρίνονται βιώσιμες από άποψη προσωπικού θα μπορούν να κλείνουν με μια υπουργική απόφαση, δεν θα χρειάζονται άλλες διαδικασίες. Δεν χρειάζεται να είναι καχύποπτος κανείς για να προβλέψει συγχωνεύσεις και κλεισίματα σχολών στα πλαίσια της μη βιωσιμότητας ενός τέτοιου ιδρύματος.

Τα προβλήματα δεν σταματάνε εδώ όμως. Στο ΠΔΑ, καταργούνται τα ενιαία πτυχία, και αντικαθίστανται από ατομικά. Αυτό σημαίνει ότι τελειώνοντας ένα τμήμα, δεν θα διαθέτουν όλοι οι απόφοιτοι πτυχίο με την ίδια αξία, αλλά ανάλογα με τις διάφορες κατευθύνσεις, κύκλους σπουδών που έχει επιλέξει ο καθένας (και εκ των οποίων πολλοί θα είναι επί πληρωμή), ο διαχωρισμός δεν θα αφορά μόνο το διαχωρισμό ανάμεσα σε ΤΕΙ και Πανεπιστήμια, αλλά θα εξαπλώνεται! Ποιον διαχωρισμό εξαλείφει λοιπόν ένα πανεπιστήμιο που τον εξαπλώνει και ανοίγει την πόρτα στην εκπαίδευση επί πληρωμή; Το νομοσχέδιο για το ΠΔΑ επίσης, ανοίγει διάπλατα τις πόρτες για τους επιχειρηματίες μέσα στην εκπαίδευση. Τα διετή προγράμματα επίσης που προβλέπει για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, αποτελούν κύκλους σπουδών που δεν εξασφαλίζουν καμία επιστημονική κατάρτιση στους φοιτητές οι οποίοι αν θέλουν να την αποκτήσουν, θα πρέπει να πληρώσουν για να ολοκληρώσουν έναν τεταρτοετή κύκλο φοίτησης! Μιλάμε επί της ουσίας για ένα νομοσχέδιο με το περίβλημα της αναβάθμισης -γιατί μόνο αναβάθμιση δεν είναι- που αποτελεί τον πρόδρομο για τη δια βίου μάθηση, την εκπαίδευση επί πληρωμή και που αποτελεί επίθεση στη δημόσια δωρεάν παιδεία σε μια κατάσταση ήδη κλιμακούμενης ανεργίας. Οι ίδιοι οι Πρυτάνεις έχουν παραδεχτεί δημόσια ότι το νομοσχέδιο για το ΠΔΑ αποτελεί μέτρο για τη συρρίκνωση της παιδείας. Καμία αναβάθμιση δεν συνεπάγεται το ΠΔΑ, μόνο μια κοροϊδία εις βάρος των φοιτητών.

2)Πώς ξεκίνησε ο αγώνας στα ΤΕΙ, τι κατάφερε έως τώρα, σε τι κατάσταση είμαστε και πώς βλέπεις τη συνέχεια;

Οι κινητοποιήσεις των φοιτητών ξεκίνησαν με ασαφή αιτήματα, και με συντεχνιακό χαρακτήρα. Όταν άρχισαν να γνωστοποιούνται οι συγχωνεύσεις τμημάτων, παρακολουθήσαμε μεμονωμένες κινητοποιήσεις με αιτήματα να αποτραπούν συγκεκριμένες συγχωνεύσεις . Κινητοποιήσεις κυρίως στο υπουργείο με διάθεση διαπραγμάτευσης. Καμία σύνδεση δεν είχε γίνει σχετικά με τα υπόλοιπα σημεία του νομοσχεδίου και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Σταδιακά, άρχισαν να ακούγονται φωνές που αποκάλυπταν τί εξυπηρετούσε το νομοσχέδιο για το ΠΑΔΑ , και την κοροϊδία που συνέβαινε εις βάρος των φοιτητών με το περίβλημα της αναβάθμισης. Έτσι, μέσα από τις γενικές συνελεύσεις, άρχισε μια ζύμωση, και ξεκίνησε να γίνεται αντιληπτό ότι δεν ήταν μόνο οι συγχωνεύσεις το πρόβλημα αλλά η συνολικότερη επίθεση στην δημόσια δωρεάν  παιδεία που πραγματοποιείται με πιο φανερό στοιχείο τα κλεισίματα των σχολών.

Από το Νοέμβριο είδαμε στο Σύλλογο της ΣΕΥΠ τακτικές συνελεύσεις, μαζικές κινητοποιήσεις, καταλήψεις διαρκείας, και συντονιστικά κατάληψης. Για ένα σύλλογο που δεν ήταν εξοικειωμένος με πολιτικές διαδικασίες και  διεκδικήσεις ήταν κατάκτηση και μόνο το γεγονός ότι είδαμε συμμετοχή σε εβδομαδιαίες συνελεύσεις και σε ισότιμα συντονιστικά κατάληψης.  Με όλες τις δυσκολίες είδαμε φοιτητές να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για να αγωνιστούν ενάντια στην καταπάτηση των δικαιωμάτων τους, ενώ παράλληλα η ψήφιση του Νομοσχεδίου όλο και έπαιρνε παράταση από μήνα σε μήνα. Οι κινητοποιήσεις των φοιτητών γνωστοποιούνταν στα μέσα  ενημέρωσης βλέποντας ακόμη και επεισόδια με ΜΑΤ σε συμπλοκές με τους φοιτητές. Μέσα στον Δεκέμβρη όταν κατατέθηκε το νομοσχέδιο, είδαμε σημαντικές τροποποιήσεις . Τμήματα που λεγόταν ότι θα συγχωνευτούν προτείνονταν ως αυτόνομα στο ΠΔΑ. Οι εξελίξεις αυτές δεν ήταν παρά αποτέλεσμα των πιέσεων που άσκησαν οι φοιτητές με τους επίμονους αγώνες τους. Δυστυχώς, από τον Ιανουάριο και μετά, η διάθεση των φοιτητών να αγωνιστούν φαίνεται να υποχώρησε. Παρ'όλο που τελική νίκη θα ήταν μόνο η απόσυρση του νομοσχεδίου που αποτελεί επίθεση στα δικαιώματα των φοιτητών, καλλιεργήθηκε μια διάθεση στους φοιτητές για τη διάσωση του εξαμήνου, και για την επαναφορά της “ομαλότητας” στο ίδρυμα. Έπαιξε ένα σημαντικό ρόλο η τρομοκρατία που ασκήθηκε από την Πρυτανεία του ΤΕΙ. Επομένως, είμαστε σε μια φάση που η διάθεση έχει πέσει αρκετά και όλο και απομαζικοποιούνται οι διαδικασίες. Δεν ξέρω αν υπάρχει περιθώριο ανάκαμψης , αλλά σίγουρα η ψήφιση του νομοσχεδίου δεν σημαίνει ότι το θέμα τελείωσε εδώ. Μέχρι την εφαρμογή του έχουμε καιρό, και αυτό αφήνει περιθώρια για ελπίδες.

3)Ποια η στάση των φοιτητικών παρατάξεων/σχημάτων απέναντι σε αυτό;

Όπως σε κάθε περίοδο φοιτητικών αγώνων, υπάρχουν οι πολιτικές δυνάμεις εντός των σχολών που θα μποϊκοτάρουν, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Έτσι και σε αυτήν την περίπτωση, η ΔΑΠ και η ΠΑΣΠ προσπάθησαν να ενισχύσουν το αντιδραστικό αίσθημα των φοιτητών, είτε μπλοκάροντας την διεξαγωγή γενικών συνελεύσεων, είτε παραπληροφορώντας για το νομοσχέδιο, είτε συμβάλλοντας στην τρομοκρατία για την απώλεια του εξαμήνου λόγω των συνεχιζόμενων καταλήψεων. Ο ρόλος του ΜΑΣ, μιας δύναμης που έχει ισχύ στα τμήματα, φάνηκε διασπαστικός. Στα πλαίσια της κατάστασης αυτής, η ενότητα του φοιτητικού κινήματος φάνηκε αναγκαία, για αυτό και δημιουργήθηκε μια αυτοοργανωμένη πρωτοβουλία με ξεκάθαρες θέσεις ενάντια στο νομοσχέδιο με στόχο να συσπειρώσει τους φοιτητές ενιαία και ισότιμα στη δράση. Στην Πρωτοβουλία αυτή δυναμικά συμμετείχαν δυνάμεις όπως η ΕΑΑΚ,ΑΡΕΝ,ΑΡΔΙΝ, ΣΣΠ. Η Πρωτοβουλία κατόρθωσε σε ένα καλό βαθμό να ενώσει τις διάφορες πολιτικές δυνάμεις σε ένα ενιαία αγωνιστικό σώμα, έστω και μονοθεματικά. Το ΜΑΣ, αποτελεί τη μόνη αριστερή δύναμη που δεν συμμετείχε οδηγώντας έτσι τους φοιτητές στη διάσπαση σε μια κρίσιμη συγκυρία . Είδαμε απαράδεκτες κινηματικές συμπεριφορές από το ΜΑΣ απέναντι στην Πρωτοβουλία, από συκοφαντία έως απειλές και σωματικές επιθέσεις. Δυστυχώς, σε μια κρίσιμη κατάσταση για τους φοιτητές, ο ρόλος του ΜΑΣ δεν ήταν παρά βοηθητικός μόνο για την κυβέρνηση και τις βλέψεις της.

4)Θεωρείς ότι είναι εύκολο να εφαρμοστεί το νομοσχέδιο;

Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο θα φέρει πολύ μεγάλες αλλαγές στο χάρτη της εκπαίδευσης, ανοίγοντας την πόρτα στην “δια βίου μάθηση” και στην επί πληρωμή εκπαίδευση. Πιθανότατα να αποτελεί τον πρόδρομο για αντίστοιχα νομοσχέδια στο μέλλον, μέχρι να στρωθεί για τα καλά ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης και μέχρι να γίνει ξεκάθαρα ατομική υπόθεση. Θα αποτελέσει σημαντική αλλαγή η εφαρμογή του νομοσχεδίου, και σίγουρα χρειάζεται και μια αντίστοιχη προετοιμασία (ειδικά στα πλαίσια εξαφάνισης όλων των ΤΕΙ) . Φαίνεται όμως ότι μπορεί να εφαρμοστεί, ακριβώς γιατί φαίνεται να αποτελεί ένα μέρος μόνο ενός γενικότερου πλάνου για την εκπαίδευση. 'Ηδη ακούμε για συγχωνεύσεις των ΤΕΙ σε άλλα σημεία τηςΕλλάδας. Αν δεν υπάρξει δυναμική απάντηση από τους φοιτητές, ο δρόμος είναι στρωμμένος για την εφαρμογή του.

Ετικέτες