Ο προϋπολογισμός του 2025 είναι συνέχεια της πολιτικής κοινωνικής λεηλασίας.
Στην αρμόδια επιτροπή της βουλής ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα η συζήτηση του προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2025. Στο κείμενο, που συμβαδίζει με το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο 2025 - 2028, αποτυπώνεται η φορομπηχτική πολιτική της κυβέρνησης και η καθήλωση των κοινωνικών δαπανών, ώστε να επιτευχθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 2,4% για το 2024, 2,5% για το 2025 και 2,4% για τα έτη 2026 – 2028.
Ειδικότερα, το σύνολο των φορολογικών εσόδων θα εκτιναχθεί στα 68,7 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 2,4 δισ. παραπάνω από το 2024. Τα καθαρά έσοδα προβλέπεται ότι θα αυξηθούν το 2025 κατά 3,8 δισ. ευρώ, σε σχέση με τις τωρινές εκτιμήσεις για την εκτέλεση του 2024. Σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις, η αύξηση θα ανέλθει σε 6,2 δισ. ευρώ!
Επιπλέον, στο βωμό του κρατικού χρέους, το πρωτογενές πλεόνασμα το 2025 προβλέπεται να φτάσει τα 5,96 δισ. όταν στο Πρόγραμμα Σταθερότητας η πρόβλεψη έκανε λόγο για 5 δισ. ευρώ. Με βάση τις εκτιμήσεις του προσχεδίου για την πορεία του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ, προβλέπεται να μειωθεί από 153,7% φέτος σε 149,1% το 2025.
Την ίδια στιγμή, εύλογη αντίφαση προκαλεί το γεγονός ότι η ανάπτυξη μειώνεται σε σχέση με προηγούμενες εκτιμήσεις, που την έφερναν στο 2,5%. Τώρα, το Υπουργείο Οικονομικών αναφέρει ότι ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται πως θα αγγίξει το 2,3% το 2025. Εκτίμηση που σε ένα διεθνές περιβάλλον αβεβαιότητας και οικονομικής επιβράδυνσης στην ΕΕ, μοιάζει εξίσου επισφαλής.
Μεγάλο κομμάτι αυτών των εσόδων θα προκύψει από τους «έμμεσους φόρους», τους φόρους της πλατιάς κατανάλωσης δηλαδή, που πλήττουν κυρίως την εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα. Με τη βοήθεια του πληθωρισμού κερδών και τις ανατιμήσεις βασικών αγαθών, τα έσοδα από το ΦΠΑ εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 1,35 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, εξάλλου, ο πληθωρισμός τροφίμων τον Σεπτέμβριο ξεπέρασε και πάλι τον γενικό δείκτη (2,9%) και ανήλθε στο 3,2%, εφόσον τα καρτέλ της κερδοσκοπίας έχουν αφεθεί ανεξέλεγκτα.
Στις δαπάνες καταγράφεται επίσης στις τωρινές εκτιμήσεις αύξηση 4,3 δισ. ευρώ, σε σχέση με το 2024 (κυρίως εξαιτίας δαπανών 3,6 δισ. ευρώ του επιχορηγούμενου σκέλους του Ταμείου Ανάκαμψης, που κατά κύριο λόγω αφορά τις επιχειρήσεις). Το κονδύλι για παροχές σε εργαζόμενους προβλέπεται ότι θα μειωθεί ελαφρά κατά 300 εκατ. ευρώ.
Πολεμικές δαπάνες
Από το σύνολο των δαπανών του προϋπολογισμού ξεχωρίζουν οι πολεμικές δαπάνες, ειδικά το κομμάτι που αφορά την υλοποίηση εξοπλιστικών προγραμμάτων. Συγκεκριμένα για το 2025 οι αγορές πάγιων περιουσιακών στοιχείων (που αφορούν κυρίως την αγορά πολεμικού υλικού) θα φτάσουν τα 1,73 δισ. ευρώ από 1,04 δισ. ευρώ φέτος, καταγράφοντας αύξηση από χρόνο σε χρόνο ύψους 728 εκατ. ευρώ. Και αυτό γιατί εκτός από την παραλαβή της πρώτης φρεγάτας τύπου Belhara «τρέχουν» παράλληλα μια σειρά από άλλα εξοπλιστικά προγράμματα, όπως είναι η παραλαβή των αεροσκαφών Rafale και η αναβάθμιση 80 αεροσκαφών F-16 της πολεμικής αεροπορίας στην έκδοση Viper.
Ο Κ. Μητσοτάκης, σε ανάρτησή του στο διαδίκτυο, αναφερόμενος στον προϋπολογισμό, σημειώνει παραπλανητικά ότι «κάνει καλό στην τσέπη μας διότι περιλαμβάνει 12 αυξήσεις αποδοχών και 12 μειώσεις φόρων. Έτσι κλείνουμε σταθερά την ψαλίδα που μας χωρίζει από τα ευρωπαϊκά εισοδήματα». Μόνο που ξέχασε να μας πει ότι η ελάφρυνση της φορολογίας αφορά το κεφάλαιο, ενώ οι πραγματικές αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις, είναι αστείες. Είναι ενδεικτικό ότι τα φυσικά πρόσωπα θα πληρώσουν 6% περισσότερους φόρους εισοδήματος το 2025 και οι επιχειρήσεις 2%.
Επίσης, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 1%, ουσιαστικά αποτελεί επιδότηση στους εργοδότες και μείωση για το εργατικό εισόδημα. Παράλληλα, η παρέμβαση αυτή πλήττει τα ασφαλιστικά ταμεία (έλλειμμα 440 εκατ. ευρώ), τις παροχές στους ανέργους και οδηγεί σε αύξηση της επιχορήγησης προς τον ΕΟΠΥΥ, λόγω της απώλειας εσόδων από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κλάδου υγείας. Σημειώνεται ότι με την εν λόγω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών η σωρευτική μείωσή τους, από το 2019, ανέρχεται σε 5,4 ποσοστιαίες μονάδες (από 40,56% σε 35,16%).
Επιπρόσθετα, στο προσχέδιο αναφέρεται η αύξηση των συντάξεων (2,5%), που βέβαια αντιστοιχεί στο ποσό των 17 - 20 ευρώ στη μέση κύρια σύνταξη των 817 ευρώ. Στην κυριολεξία «ψίχουλα», τη στιγμή μάλιστα που η φαρμακευτική δαπάνη έχει εκτιναχθεί, το αφορολόγητο όριο είναι μόλις 9.200 ευρώ τον χρόνο και το ποσοστό του πληθωρισμού υπερβαίνει το ποσοστό της αύξησης αυτής.
Ακόμα και αν τον Απρίλη του 2025 ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα αυξηθεί από 830 σε 870 ευρώ, οι αυξήσεις στο Δημόσιο για το 2025 δε θα ξεπεράσουν τα 20 ευρώ (μεικτά), σύμφωνα με την ΑΔΕΔΥ, ενώ οι μισθοί θα παραμείνουν 12 και όχι 14 όπως διεκδικούν οι εργαζόμενοι. Μισθοί με αγοραστική δύναμη βέβαια πολύ μικρότερη, με την ακρίβεια να ροκανίζει τον εργατικό μισθό που -αν βγουν αληθινές οι κυβερνητικές προβλέψεις- θα φτάσει στα 1.500 ευρώ το 2027 (ο μέσος), όταν το 2009 ήταν 1.542 ευρώ.
Ο προϋπολογισμός του 2025 είναι συνέχεια της πολιτικής κοινωνικής λεηλασίας, με τη «συνταγή» των μνημονιακών ετών, έστω και αν τυπικά τα μνημόνια έχουν τελειώσει. Καμία σοβαρή ενίσχυση του κοινωνικού κράτους. Καμία προσπάθεια για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, που εξαϋλώνει το εργατικό εισόδημα. Αντίθετα επεκτείνονται η υπερφορολόγηση μισθωτών και συνταξιούχων (με έμμεσους και άμεσους φόρους), τα δώρα προς τους καπιταλιστές (με φοροαπαλλαγές και γενναίες ενισχύσεις) και τα προκλητικά ποσά για πολεμικές δαπάνες.
Στη γενική απεργία στις 20/11, στις κλαδικές κινητοποιήσεις πριν από αυτή, ήρθε η ώρα να διατρανώσουμε ότι η αυτή η πολιτική χρειάζεται να ανατραπεί άμεσα, αν θέλουμε να ζήσουμε με αξιοπρέπεια. Να απαιτήσουμε αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις πάνω από τον πληθωρισμό, συλλογικές συμβάσεις παντού, μπλοκάρισμα των ιδιωτικοποιήσεων και αναβάθμιση των δημόσιων υπηρεσιών. Λεφτά για τις κοινωνικές ανάγκες, όχι για τα υπερπλεονάσματα των δανειστών και τους εξολπισμούς του θανάτου.