Κάθε σύγχρονη χώρα, από αυτές που κατατάσσονται στις κληρονόμους του δυτικού, πολιτικού πολιτισμού συνήθως διαθέτει έναν ανώτατο, καταστατικό χάρτη που ρυθμίζει την εκτελεστική, τη νομοθετική και τη δικαστική εξουσία, τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα του πολίτη, τις πολιτικές και κοινωνικές ελευθερίες, τις σχέσεις κράτους και πολίτη ή κράτους και εκκλησιών.

Αυτός ο χάρ­της έχει πάλι συ­νή­θως γρα­πτή μορφή και ονο­μά­ζε­ται Σύ­νταγ­μα, είναι ο υπέρ­τα­τος νόμος της δη­μο­κρα­τι­κής, αν και όχι πάντα δη­μο­κρα­τού­με­νης, πο­λι­τεί­ας - με τρα­ντα­χτή εξαί­ρε­ση την ίδια την πα­τρί­δα του νε­ό­τε­ρου κοι­νο­βου­λευ­τι­σμού, τη Βρε­τα­νία. Στον ίδιο πάντα κα­τα­στα­τι­κό χάρτη συ­νή­θως πε­ρι­λαμ­βά­νε­ται ένα άρθρο και θί­γε­ται ένα θέμα κάπως τα­μπού ή σχε­τι­κώς αό­ρα­το στην πρώτη ματιά και του πιο φι­λε­λεύ­θε­ρου και ανε­κτι­κού ή αυ­το­προσ­διο­ρι­σμέ­νου ως δη­μο­κρα­τι­κού πο­λί­τη και πο­λι­τι­κού - το ζή­τη­μα της άμυ­νας της πο­λι­τεί­ας απέ­να­ντι σε ένο­πλες ενέρ­γειες και από­πει­ρες κα­τά­λυ­σης της.

Το θέμα είναι τα­μπού σχε­δόν για κάθε δη­μο­κρά­τη, φι­λε­λεύ­θε­ρο και ανε­κτι­κό πα­ρα­τη­ρη­τή, γιατί δια­βά­ζο­ντας τα αντί­στοι­χα άρθρα δια­πι­στώ­νει ότι η αμυ­ντι­κή κι­νη­το­ποί­η­ση της δη­μο­κρα­τι­κής πο­λι­τεί­ας, μπρο­στά στην από­πει­ρα κα­τάρ­γη­σης της, την κα­θι­στά ελά­χι­στα δη­μο­κρα­τι­κή, σχε­δόν κα­θό­λου φι­λε­λεύ­θε­ρη και σί­γου­ρα όχι ανε­κτι­κή.

Σε ένα τέ­τοιο, σύγ­χρο­νο Σύ­νταγ­μα και σε ένα τέ­τοιο άρθρο, δια­βά­ζου­με ότι αν εκ­δη­λω­θεί ένο­πλο κί­νη­μα για την ανα­τρο­πή του δη­μο­κρα­τι­κού πο­λι­τεύ­μα­τος, είτε η Βουλή (εφό­σον μπο­ρεί να συ­γκλη­θεί) είτε η Προ­ε­δρία της Δη­μο­κρα­τί­ας, με δια­δο­χι­κές, ακα­ριαί­ες απο­φά­σεις τους και προ­ε­δρι­κά δια­τάγ­μα­τα, θέ­τουν σε εφαρ­μο­γή σε όλη τη χώρα ή σε τμήμα της, την κα­τά­στα­ση πο­λιορ­κί­ας, ιδρύ­ουν έκτα­κτα, ει­δι­κά και εξαι­ρε­τι­κά δι­κα­στή­ρια και ανα­στέλ­λουν πολλά και κρί­σι­μα άρθρα του Συ­ντάγ­μα­τος, εν αρχή για του­λά­χι­στον 15 μέρες και έπει­τα και εφό­σον δεν έχει απο­κα­τα­στα­θεί η δη­μο­κρα­τι­κή ομα­λό­τη­τα, δια­δο­χι­κά για αρ­κε­τές εβδο­μά­δες ή και μήνες.

Τα άρθρα που μπαί­νουν στον πάγο είναι όλα όσα εξα­σφα­λί­ζουν την προ­στα­σία της ελευ­θε­ρί­ας, της ατο­μι­κό­τη­τας, της απερ­γί­ας, του συν­δι­κα­λι­σμού και της συ­νά­θροι­σης, του άσυ­λου της κα­τοι­κί­ας, της ελευ­θε­ρο­τυ­πί­ας και του απόρ­ρη­του των επι­κοι­νω­νιών, το δι­καί­ω­μα στον φυ­σι­κό δι­κα­στή και την υπα­γω­γή απλών πο­λι­τών στην τα­κτι­κή και όχι τη στρα­τιω­τι­κή δι­καιο­σύ­νη - όλα τα πα­ρα­πά­νω ανα­στέλ­λο­νται, προ­κει­μέ­νου η δη­μο­κρα­τία να αμυν­θεί απο­τε­λε­σμα­τι­κά στην από­πει­ρα κα­τά­λυ­σης της και απα­ντά στην πρό­κλη­ση, χον­δρι­κά, με τα «όπλα» του αντι­πά­λου. Η δη­μο­κρα­τι­κή πο­λι­τεία παύει (προ­σω­ρι­νά, αν και όχι ρητά προσ­διο­ρι­σμέ­να για πόσο...) να είναι δη­μο­κρα­τι­κή και τί­θε­ται σε συ­να­γερ­μό, προ­κει­μέ­νου να αυ­το­προ­στα­τευ­θεί από όσους θέ­λουν να την γκρε­μί­σουν. Και για να το πε­τύ­χει αυτό απευ­θύ­νε­ται σχε­δόν για όλα στον στρα­τό και για την ακρί­βεια στα τμή­μα­τα του που πα­ρα­μέ­νουν πιστά στο πο­λί­τευ­μα.

Ο στρα­τός ανα­λαμ­βά­νει να προ­στα­τεύ­σει τη δη­μο­κρα­τι­κή πο­λι­τεία και να εφαρ­μό­σει έκτα­κτα μέτρα και να εγκα­τα­στή­σει έκτα­κτα στρα­το­δι­κεία, στα οποία εμ­φα­νί­ζο­νται όσοι κα­τη­γο­ρού­νται για συμ­με­το­χή στην από­πει­ρα πρα­ξι­κο­πή­μα­τος - και αυτό δεν το κάνει με κά­ποια αβρό­τη­τα ή σε κλίμα «κα­νο­νι­κό­τη­τας». Το δι­καί­ω­μα στο άσυλο της κα­τοι­κί­ας παύει να υφί­στα­ται, μπο­ρούν να δια­λυ­θούν συ­γκε­ντρώ­σεις ή να κα­τα­σχε­θούν φύλλα του Τύπου και να απα­γο­ρεύ­ε­ται η κυ­κλο­φο­ρία τους, αν υπο­στη­ρί­ζουν τους πρα­ξι­κο­πη­μα­τί­ες, ενώ οι στρα­το­δί­κες απαγ­γέλ­λουν ποι­νές, ακο­λου­θώ­ντας τον στρα­τιω­τι­κό, ποι­νι­κό κώ­δι­κα ή απλώς δια­τα­γές ανω­τέ­ρων τους - και εκεί πε­ρι­λαμ­βά­νε­ται με­τα­ξύ άλλων και ανά­λο­γα με τη βα­ρύ­τη­τα της κα­τη­γο­ρί­ας και η ποινή του θα­νά­του, η οποία στη χώρα που ανα­φε­ρό­μα­στε δεν έχει κα­ταρ­γη­θεί για αδι­κή­μα­τα του στρα­τιω­τι­κού, ποι­νι­κού κώ­δι­κα. Απο­τέ­λε­σμα των πα­ρα­πά­νω και από τη στιγ­μή που η ισχύς επι­βο­λής περνά πρώτα στον στρα­τό και έπει­τα στα έκτα­κτα στρα­το­δι­κεία του, είναι να ανα­λύ­ε­ται μια τέ­τοια εν­δε­χό­με­νη κα­τά­στα­ση συ­να­γερ­μού της δη­μο­κρα­τί­ας ως «κα­τά­στα­ση εξαί­ρε­σης» και η δι­καιο­σύ­νη ως «δι­καιο­σύ­νη πε­ρισ­σό­τε­ρο σκο­πι­μο­τή­των και λι­γό­τε­ρο ανα­ζή­τη­σης του δι­καί­ου - τα δι­κα­στή­ρια κα­λού­νται όχι να δι­κά­σουν αλλά να κα­τα­δι­κά­σουν».

Όλα τα πα­ρα­πά­νω μπο­ρεί να φα­ντά­ζουν οι­κεία στον ανα­γνώ­στη επει­δή του ξυ­πνούν τη­λε­ο­πτι­κές μνή­μες από την Τουρ­κία της πρό­σφα­της από­πει­ρας πρα­ξι­κο­πή­μα­τος, το πε­ρα­σμέ­νο κα­λο­καί­ρι - δεν αφο­ρούν όμως τη γει­το­νι­κή χώρα. Το νο­μο­θε­τι­κό πλέγ­μα που ανα­λύ­θη­κε εν συ­ντο­μία πα­ρα­πά­νω αφορά την Ελ­λά­δα - είναι το «αό­ρα­το» άρθρο 48 του Συ­ντάγ­μα­τος, ο εφαρ­μο­στι­κός του νόμος, 566/1977, όπως ισχύ­ει, που πα­ρα­χω­ρεί εκτε­τα­μέ­νες, έκτα­κτες εξου­σί­ες στον στρα­τό, και το κα­τα­λη­κτι­κό σχό­λιο για την έκτα­κτη, στρα­τιω­τι­κή δι­καιο­σύ­νη, που πρέ­πει να ισορ­ρο­πή­σει ανά­με­σα στην τα­χεία απο­κα­τά­στα­ση της δη­μο­κρα­τι­κής ομα­λό­τη­τας και την ανα­ζή­τη­ση και την κα­τα­δί­κη ενό­χων, «σε κα­τά­στα­ση εξαί­ρε­σης και κλίμα σκο­πι­μο­τή­των», ανή­κει στον πρύ­τα­νη του Συ­νταγ­μα­τι­κού Δι­καί­ου, Αρι­στό­βου­λο Μά­νε­ση. 

Κάτω λοι­πόν και από το πρί­σμα της χθε­σι­νής από­φα­σης των συν­θέ­σε­ων του Αρεί­ου Πάγου, που απο­φά­σι­σαν την μη έκ­δο­ση των «8» τούρ­κων στρα­τιω­τι­κών στην Τουρ­κία, με γνώ­μο­να ότι οι «8» εν­δέ­χε­ται να πέ­σουν θύ­μα­τα βα­σα­νι­στη­ρί­ων, απει­λού­νται με θα­να­τι­κή ποινή, η οποία πάλι εν­δέ­χε­ται να ανα­βιώ­σει και δεν θα τύ­χουν «δί­και­ης δίκης» για τη πι­θα­νή συμ­με­το­χή τους στο απο­τυ­χη­μέ­νο πρα­ξι­κό­πη­μα, ανα­ρω­τιέ­μαι αν οι έλ­λη­νες δι­κα­στές θα προ­έ­βαι­ναν σε μια αντί­στοι­χη δι­καιο­λό­γη­ση και σε μια ανά­λο­γη από­φα­ση, στην υπο­θε­τι­κή πε­ρί­πτω­ση που είχε απει­λη­θεί, από ένο­πλο κί­νη­μα, η κα­τά­λυ­ση της ελ­λη­νι­κής δη­μο­κρα­τί­ας. Αν με άλλα λόγια δεν ισχύ­ουν δύο μέτρα και δύο σταθ­μά όχι στην ελ­λη­νι­κή πο­λι­τεία και την αφη­ρη­μέ­νη έν­νοια και αντί­λη­ψη της δι­καιο­σύ­νης, που μπο­ρεί να έχει ο κα­θέ­νας μας, αλλά επί των ισχυό­ντων, δη­μο­κρα­τι­κών (και όχι απα­ραί­τη­τα, δη­μο­κρα­τού­με­νων) κα­νό­νων, που ισχύ­ουν στις δύο πλευ­ρές του Αι­γαί­ου και τα ανά­λο­γα δι­κα­στι­κά σώ­μα­τα ακο­λου­θούν είτε κάτω από έκτα­κτες είτε κάτω από κα­νο­νι­κές συν­θή­κες.

Αν πάλι η πλειο­νό­τη­τα των πο­λι­τι­κών δυ­νά­με­ων του αστι­σμού φρίτ­τει μπρο­στά σε όσα (εν­δέ­χε­ται) να υπο­στούν οι «8» στην Τουρ­κία, αλλά ταυ­τό­χρο­να αγαλ­λιά­ζει στη σκέψη του πως θα ήταν η πρώτη ώρα, το πρώτο ει­κο­σι­τε­τρά­ω­ρο και η πρώτη εβδο­μά­δα μιας κα­τά­στα­σης πο­λιορ­κί­ας στην Ελ­λά­δα, με τον στρα­τό γε­νι­κό δι­κα­στή, αστυ­νό­μο, πε­ρί­πο­λο και δερ­βέ­να­γα, τότε ο φι­λε­λευ­θε­ρι­σμός τους θυ­μί­ζει ελ­βε­τι­κό τυρί - είναι τρύ­πιος από όπου και αν τον κοι­τά­ξεις.

Με απλά λόγια, όσο ισχύ­ουν άρθρα όπως το 48 και νόμοι όπως ο 566, προ­σω­πι­κά δυ­σκο­λεύ­ο­μαι αφά­ντα­στα να συμ­με­ρι­στώ και να υπο­στη­ρί­ξω τα «μα­θή­μα­τα δη­μο­κρα­τί­ας και φι­λε­λευ­θε­ρι­σμού» που πα­ρα­δί­δει η Ελ­λά­δα και η πλειο­νό­τη­τα των πο­λι­τι­κών δυ­νά­με­ων στη γεί­το­να, όταν βρέ­θη­κε στο χεί­λος της στρα­τιω­τι­κής δι­κτα­το­ρί­ας, που είχε και νε­κρούς, και διά­λυ­ση δομών και υπο­δο­μών και πλήρη από­πει­ρα αι­μα­τη­ρής και βί­αι­ης κα­τί­σχυ­σης των πρα­ξι­κο­πη­μα­τιών, επί δι­καί­ων και αδί­κων.

Ας μην ξε­χνά­με όμως και το εξής : Ότι η άμυνα της δη­μο­κρα­τί­ας απέ­να­ντι στους συ­στη­μα­τι­κούς, έν­στο­λους και ένο­πλους εχθρούς της, απο­τε­λεί το πλέον άλυτο πρό­βλη­μα της, από την εποχή του Κι­γκι­νά­του και εδώ - και όπως έχει απο­δεί­ξει η ιστο­ρία, Κι­γκι­νά­τοι δεν πε­ρισ­σεύ­ουν, πε­ρισ­σεύ­ουν όμως Σύλ­λες και Μά­ριοι... 

Ετικέτες