Σπανίως σχολιάζω άρθρα, ιδίως όταν αυτά χαρακτηρίζονται από πομπώδεις εκφράσεις κι επιτηδευμένη γλώσσα, που σκοπό έχουν να αποκρύψουν την κενότητα, την ένδεια επιχειρημάτων και την ιστορική άγνοια του συντάκτη. Ωστόσο, νομίζω ότι το νέο απόσταγμα σοφίας της κ. Τριανταφύλλου, με τίτλο «Αντιπροσωπευτική Δημοκρατία και Ιακωβινισμός» αξίζει να αποτελέσει την εξαίρεση, κυρίως διότι, με την αλλοπρόσαλλη κι σοφιστική επιχειρηματολογία του, αποκαλύπτει παραστατικά πόσο σαθρά είναι πλέον τα θεμέλια της ιδεολογικής κυριαρχίας του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού στην Ελλάδα.

Από αυτή την άποψη, είναι ση­μα­ντι­κό να στα­θεί κα­νείς σε δύο ση­μεία του κει­μέ­νου. Το πρώτο είναι η ισο­πε­δω­τι­κή ιστο­ρι­κή κα­τα­δί­κη του ια­κω­βι­νι­σμού, της πλέον ρι­ζο­σπα­στι­κής φάσης της Γαλ­λι­κής Επα­νά­στα­σης, επει­δή δήθεν, λόγω του εξι­σω­τι­σμού του και της έμ­φα­σής του στην λαϊκή κι­νη­το­ποί­η­ση χωρίς «εγ­γράμ­μα­τη ηγε­σία», οδη­γή­θη­κε στον αυ­ταρ­χι­σμό και την ανε­ξέ­λεγ­κτη βία της «Τρο­μο­κρα­τί­ας». Η οπτι­κή αυτή της ταύ­τι­σης του ια­κω­βι­νι­σμού με τον ολο­κλη­ρω­τι­σμό και τη δι­κτα­το­ρία, με πα­ραλ­λη­λι­σμό μά­λι­στα προς την αρ­χαία Σπάρ­τη(!),είναι χον­δροει­δώς ανι­στό­ρη­τη για δύο κυ­ρί­ως λό­γους: Αφε­νός, αγνο­εί τις συν­θή­κες ανά­δυ­σης του ια­κω­βί­νι­κου κι­νή­μα­τος, που συν­δυά­ζουν την κο­ρύ­φω­ση των αντε­πα­να­στα­τι­κών κι­νή­σε­ων κλή­ρου κι αρι­στο­κρα­τί­ας στο εσω­τε­ρι­κό, με την ταυ­τό­χρο­νη στρα­τιω­τι­κή επέμ­βα­ση ξένων μο­ναρ­χών ενα­ντί­ον της Επα­νά­στα­σης, η οποία ακο­λού­θη­σε την εκτέ­λε­ση της βα­σι­λι­κής οι­κο­γέ­νειας, αφού απο­δεί­χθη­κε η σύ­μπρα­ξη του Λου­δο­βί­κου με τη σχε­δια­ζό­με­νη εξω­τε­ρι­κή ει­σβο­λή. Στις συν­θή­κες αυτές, ο ια­κω­βι­νι­σμός έσωσε την Επα­νά­στα­ση ει­σά­γο­ντας δύο ζω­τι­κά και ρι­ζο­σπα­στι­κά ερ­γα­λεία. Πρώ­τον, τον λαϊκό πό­λε­μο, δη­λα­δή τη γε­νι­κή επι­στρά­τευ­ση όλων των Γάλ­λων πο­λι­τών, χωρίς τα­ξι­κούς κι άλ­λους δια­χω­ρι­σμούς, για την υπε­ρά­σπι­ση της Επα­νά­στα­σης ένα­ντι εσω­τε­ρι­κών κι εξω­τε­ρι­κών εχθρών. Και δεύ­τε­ρον, την πα­τριω­τι­κή ιδε­ο­λο­γία που κι­νη­το­ποί­η­σε τον γαλ­λι­κό λαό και συ­νέ­βαλ­λε στην ήττα των αντε­πα­να­στα­τών, ταυ­τί­ζο­ντας σωστά την εθνι­κή πε­ρη­φά­νια και ανε­ξαρ­τη­σία με τις δη­μο­κρα­τι­κές κα­τα­κτή­σεις της Επα­νά­στα­σης(δη­μο­κρα­τι­κός πα­τριω­τι­σμός). Αφε­τέ­ρου, η «συγ­γρα­φέ­ας» αγνο­εί ηθε­λη­μέ­να ότι, ως άμεση συ­νέ­πεια του «λαϊ­κού πο­λέ­μου» και του δη­μο­κρα­τι­κού πα­τριω­τι­σμού, το Σύ­νταγ­μα του 1793 ήταν το μο­να­δι­κό επα­να­στα­τι­κό Σύ­νταγ­μα που κα­θιέ­ρω­νε την χωρίς πε­ριου­σια­κούς πε­ριο­ρι­σμούς κα­θο­λι­κή ψη­φο­φο­ρία κι έθετε ρητά όρια στην ατο­μι­κή ιδιο­κτη­σία προς όφε­λος της ευ­η­με­ρί­ας του συ­νό­λου. Αν και το Σύ­νταγ­μα αυτό δεν εφαρ­μό­στη­κε ποτέ στην πράξη λόγω των πο­λε­μι­κών συν­θη­κών έκτα­κτης ανά­γκης και της ανα­τρο­πής των Ια­κω­βί­νων την επό­με­νη χρο­νιά, εντού­τοις υπήρ­ξε η πιο προ­ω­θη­μέ­νη δη­μο­κρα­τι­κή κα­τά­κτη­ση πα­γκο­σμί­ως  μέχρι την εποχή των πρώ­των συ­νταγ­μά­των των Ρώσων μπολ­σε­βί­κων. Εν ολί­γοις, εδώ η κ. Τρια­ντα­φύλ­λου, με ιστο­ρι­κά άλ­μα­τα και σο­φί­σμα­τα προ­σφι­λή στην ίδια και τους ομοϊ­δε­ά­τες της, ταυ­τί­ζει τον Ια­κω­βι­νι­σμό με την γκι­λο­τί­να, ώστε να απα­ξιώ­σει τα ση­μα­ντι­κό­τα­τα επι­τεύγ­μα­τα της πε­ριό­δου εκεί­νης, όπως ακρι­βώς η ταύ­τι­ση της ΕΣΣΔ με τα γκου­λάγκ, χρη­σι­μο­ποιεί­ται για να πε­τα­χτούν στον κά­λα­θο των αχρή­στων οι κε­φα­λαιώ­δεις πο­λι­τι­κές και κοι­νω­νι­κές κα­τα­κτή­σεις του σο­βιε­τι­κού κομ­μου­νι­σμού, με πρό­σχη­μα τις αδυ­να­μί­ες που τον οδή­γη­σαν στην πτώση.

Το δεύ­τε­ρο ση­μείο του λι­βε­λο­γρα­φή­μα­τος της «δια­νο­ού­με­νης» κ. Τρια­ντα­φύλ­λου, που είναι πο­λι­τι­κά ση­μα­ντι­κό­τε­ρο κι αξί­ζει προ­σο­χής, είναι η βα­θύ­τα­τη εχθρό­τη­τά της προς τις επα­να­στά­σεις, και γε­νι­κό­τε­ρα προς τις ρι­ζι­κές κοι­νω­νι­κές αλ­λα­γές με πρω­τα­γω­νι­στή το λαϊκό πα­ρά­γο­ντα. Γιατί, αν αντι­πα­ρέλ­θει κα­νείς την πρω­το­φα­νή πα­ρά­νοια της σύ­γκρι­σης της συ­γκυ­βέρ­νη­σης ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ-ΑΝΕΛ με τους Ια­κω­βί­νους, αυτό που απο­μέ­νει, και το δια­τυ­πώ­νει κι η ίδια ξε­κά­θα­ρα, είναι ο θε­με­λια­κός της ελι­τι­σμός(«Για να προ­χω­ρή­σουν οι κοι­νω­νί­ες, οι ηγε­σί­ες τους πρέ­πει να βρί­σκο­νται σε κά­ποιου εί­δους πρω­το­πο­ρία: να έχουν, λόγου χάρη, ορά­μα­τα και προ­γράμ­μα­τα που δεν μπο­ρούν, εκ των πραγ­μά­των, να έχουν οι μάζες. Στον πλα­νή­τη του υπερ­πλη­θυ­σμού και των ΜΜΕ, ο πο­λί­της είναι το ανε­νη­μέ­ρω­το μέλος μιας τε­ρά­στιας, δυ­σκί­νη­της, συχνά απα­θούς μάζας: όταν ανα­δει­κνύ­ου­με στην ηγε­σία αν­θρώ­πους της μάζας –όχι πο­λι­τι­κούς με προ­ω­θη­μέ­να ορά­μα­τα και προ­γράμ­ματ – οι κοι­νω­νί­ες ακι­νη­το­ποιού­νται ή οπι­σθο­χω­ρούν.», γρά­φει). Ο δε πα­ραλ­λη­λι­σμός της ση­με­ρι­νής κυ­βέρ­νη­σης με τους Ια­κω­βί­νους, είναι η αφορ­μή για να εκ­φρά­σει το μίσος και την πε­ρι­φρό­νη­σή της για τον ελ­λη­νι­κό λαό, κρί­νο­ντας την δη­μο­κρα­τι­κά εκ­πε­φρα­σμέ­νη βού­λη­σή του. («Η ση­με­ρι­νή κυ­βέρ­νη­ση κα­θρε­φτί­ζει τον ελ­λη­νι­κό λαό: την αμορ­φω­σιά του, τον εθνι­κι­σμό του, την προ­σκόλ­λη­ση στις ρίζες, τους στε­νούς ορί­ζο­ντες, τον αντι-ευ­ρω­παϊ­σμό, τον αντι-δυ­τι­σμό, την ψευ­το-σο­φία, το γλεν­τζέ­δι­κο πνεύ­μα, την αλα­ζο­νεία, το σύ­μπλεγ­μα κα­τω­τε­ρό­τη­τας, τη μανία κα­τα­διώ­ξε­ως, την τάση για εύ­κο­λες (πλην όμως επι­πό­λαιες) λύ­σεις. Τα έχου­με ξα­να­πεί. Το ζή­τη­μα μετά τη συ­γκρό­τη­ση της ακρο­α­ρι­στε­ρής-ακρο­δε­ξιάς κυ­βέρ­νη­σης Αλέξη Τσί­πρα είναι ότι η τέ­λεια αντι­προ­σω­πευ­τι­κό­τη­τά της θε­ω­ρεί­ται αρετή: να, επι­τέ­λους, μια κυ­βέρ­νη­ση που είναι απο­λύ­τως εξο­μοιω­μέ­νη με τις μάζες.»)

Η «σύ­γκλι­ση των άκρων», η απόρ­ρι­ψη της «αρι­στεί­ας» των ελίτ και αντί­λη­ψη της παι­δεί­ας ως ερ­γα­λεί­ου επι­δί­ω­ξης της ισό­τη­τας και προ­α­γω­γής του γε­νι­κού συμ­φέ­ρο­ντος, είναι τα στοι­χεία που η κ. Τρια­ντα­φύλ­λου θε­ω­ρεί ότι μοι­ρά­ζε­ται η συ­γκυ­βέρ­νη­ση ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ-ΑΝΕΛ με τους Ια­κω­βί­νους «προ­γό­νους» της. Στοι­χεία που η ίδια απε­χθά­νε­ται, όπως κάθε ελι­τι­στής αντι­δη­μο­κρά­της. Υπε­ρα­σπί­ζε­ται την «αρι­στεία» που έχει επι­βάλ­λει ως πρό­τυ­πο η νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρη ηγε­μο­νία, από την βαθ­μο­θη­ρία και την με­τα­τρο­πή των μα­θη­τών σε μη­χα­νές στεί­ρας απο­μνη­μό­νευ­σης,  την κρα­τι­κή εθνι­κι­στι­κή προ­πα­γάν­δα του «ανά­δελ­φου έθνους»,  μέχρι και την κα­τα­συ­κο­φά­ντη­ση του ελ­λη­νι­κού δη­μό­σιου πα­νε­πι­στη­μί­ου και την ερ­γο­λα­βι­κή προ­βο­λή των ιδιω­τι­κών πα­νε­πι­στη­μί­ων στις ΗΠΑ, όπου κάθε τόσο ψυ­χα­σθε­νείς εκτε­λούν αδια­κρί­τως αθώ­ους πο­λί­τες, μα­θη­τές και φοι­τη­τές.

Προς με­γά­λη απο­γο­ή­τευ­ση της κ.Τρια­ντα­φύλ­λου, δε χρειά­ζε­ται να είναι κα­νείς ιστο­ριο­δί­φης για να κα­τα­λά­βει ότι ο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ έχει τόση σχέση με τους Ια­κω­βί­νους όση κι ο Πλά­τω­νας με τον κομ­μου­νι­σμό. Ωστό­σο, τα ιστο­ρι­κά άλ­μα­τα που πραγ­μα­το­ποιεί με τόση ευ­κο­λία αυτό το κα­κέ­κτυ­πο δια­νο­ού­με­νου, είναι απο­κα­λυ­πτι­κά, καθώς φα­νε­ρώ­νουν μια ταύ­τι­ση στην άλλη άκρη του πο­λι­τι­κού φά­σμα­τος. Την ταύ­τι­ση της ρη­το­ρι­κής της κ. Τρια­ντα­φύλ­λου με τη ρη­το­ρι­κή και τα επι­χει­ρή­μα­τα των αντι­δρα­στι­κών βα­σι­λο­φρό­νων και πλέον φα­να­τι­κών έχθρων της Επα­νά­στα­σης, αυτών που ονει­ρεύ­ο­νταν την επι­στρο­φή στο «πα­λαιό κα­θε­στώς»(Ντε Μεστρ κτλ). Η ταύ­τι­ση αφορά κυ­ρί­ως την αν­θρω­πο­λο­γι­κή απαι­σιο­δο­ξία, την πε­ρι­φρό­νη­ση των «μαζών» και την εξύ­μνη­ση των «πρω­το­πό­ρων» ελίτ.  Και η εξή­γη­σή της είναι σχε­τι­κά απλή: Το κα­θε­στώς που υπε­ρα­σπί­ζε­ται η «συγ­γρα­φέ­ας» και οι όμοιοί της, δη­λα­δή ο νε­ο­φι­λε­λευ­θε­ρι­σμός, είναι μια μο­ντέρ­να εκ­δο­χή φε­ου­δαρ­χί­ας, όπου η συ­ντρι­πτι­κή πλειο­ψη­φία των πο­λι­τών υφί­στα­ται βίαιη φτω­χο­ποί­η­ση και πε­ριο­ρι­σμό των πο­λι­τι­κών της δι­καιω­μά­των προς όφε­λος μιας ολι­γαρ­χί­ας η οποία μο­νο­πω­λεί την πο­λι­τι­κή κι οι­κο­νο­μι­κή εξου­σία. Τα στοι­χεία που δια­φο­ρο­ποιούν αυτή τη σύγ­χρο­νη από την πα­ρα­δο­σια­κή φε­ου­δαρ­χία του «πα­λαιού κα­θε­στώ­τος», είναι ότι σή­με­ρα η κυ­βερ­νώ­σα ολι­γαρ­χία δεν είναι γαιο­κτη­τι­κή αλλά χρη­μα­το­πι­στω­τι­κή(τρα­πε­ζί­τες, κα­να­λάρ­χες), και η εξου­σία της δε νο­μι­μο­ποιεί­ται μέσω της θρη­σκεί­ας, αλλά μέσω τυ­πι­κά δη­μο­κρα­τι­κών κοι­νο­βου­λευ­τι­κών δια­δι­κα­σιών(εκλο­γές κτλ), εξ’ ου και ο όρος «φι­λε­λεύ­θε­ρη ολι­γαρ­χία». Σε κάθε πε­ρί­πτω­ση, η κυ­ριαρ­χία και η ευ­η­με­ρία αυτής της νέας ολι­γαρ­χί­ας εις βάρος των πολ­λών, προ­ϋ­πο­θέ­τει την αμ­φι­σβή­τη­ση των δι­καιω­μά­των και των ελευ­θε­ριών που κα­θιέ­ρω­σε η Γαλ­λι­κή Επα­νά­στα­ση, και ιδιαί­τε­ρα το εξι­σω­τι­κό δη­μο­κρα­τι­κό πνεύ­μα του Ια­κω­βι­νι­σμού. Αυτή την αμ­φι­σβή­τη­ση την έχουν ανα­λά­βει οι «ορ­γα­νι­κοί δια­νο­ού­με­νοι» του νε­ο­φι­λε­λευ­θε­ρι­σμού, όπως η Σώτη Τρια­ντα­φύλ­λου.

Οι θια­σώ­τες της νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρης πα­γκο­σμιο­ποί­η­σης επι­τί­θε­νται λυσ­σα­λέα στην  ισό­τη­τα και τη λαϊκή κυ­ριαρ­χία υιο­θε­τώ­ντας την επι­χει­ρη­μα­το­λο­γία των αντε­πα­να­στα­τών του 18ου αιώνα, γιατί έχουν κα­τα­νο­ή­σει πλή­ρως ότι τα τα­ξι­κά τους συμ­φέ­ρο­ντα ένα­ντι της δια­φαι­νό­με­νης αμ­φι­σβή­τη­σης των «ιερών και οσίων» του νε­ο­φι­λε­λευ­θε­ρι­σμού συ­μπί­πτουν με αυτά των φι­λο­μο­ναρ­χι­κών της επο­χής εκεί­νης ένα­ντι της Γαλ­λι­κής Επα­νά­στα­σης. Είναι ώρα λοι­πόν κι η Αρι­στε­ρά, να ανα­τρέ­ξει στις αρχές και τις με­θό­δους της Επα­νά­στα­σης, για να υπε­ρα­σπι­στεί τα συμ­φέ­ρο­ντα των με­σαί­ων και κα­τώ­τε­ρων στρω­μά­των. Απέ­να­ντι στον ολο­κλη­ρω­τι­κό πό­λε­μο και την κοι­νο­βου­λευ­τι­κή δι­κτα­το­ρία του χρη­μα­το­πι­στω­τι­κού κε­φα­λαί­ου, ο κό­σμος της ερ­γα­σί­ας οφεί­λει να αντι­τά­ξει τον «λαϊκό πό­λε­μο» και τον δη­μο­κρα­τι­κό πα­τριω­τι­σμό των Ια­κω­βί­νων, μια από τις πλέον αυ­θε­ντι­κές και ρι­ζο­σπα­στι­κές εκ­φρά­σεις του Δια­φω­τι­σμού και του δια­χρο­νι­κού αγώνα για πο­λι­τι­κή και κοι­νω­νι­κή ισό­τη­τα.

Ετικέτες