Η Λαϊκή Ενότητα βαδίζει προς την Ιδρυτική της Συνδιάσκεψη και είναι απολύτως κρίσιμο να κατατεθούν όλες οι απόψεις, τα σχόλια, οι πιθανές προσθήκες σε αυτή την πρώτη απόπειρα κατάστρωσης και οργάνωσης των πολιτικών και κοινωνικών της δυνάμεων.
Σε αυτό το πλαίσιο και αφού παραπέμψω στο πρόσφατο άρθρο του Αντώνη Νταβανέλου με τίτλο «Στόχος η ανατροπή των μνημονίων και της λιτότητας», προκειμένου να μην επαναλάβω τις βασικές προγραμματικές και πολιτικές βάσεις από τις οποίες θα πρέπει να εκκινήσει και να πολεμήσει η Λαϊκή Ενότητα σε αυτή τη φάση της εγχώριας, πολιτικής αναμέτρησης (εργασιακά – ασφαλιστικό – εκποίηση δημόσιου πλούτου), θα εστιάσω σε ορισμένα ζητήματα οργάνωσης, εκπροσώπησης και εσωτερικής λειτουργίας.
1. Καθιέρωση της αιρετότητας και της ανακλητότητας, σε όλες τις θέσεις δουλειάς και προσφοράς και εκπροσώπησης, από τις Πολιτικές Επιτροπές έως τον Επικεφαλής – Πρόεδρο – Γενικό Γραμματέα (όπως εντέλει καταλήξουμε να τον τιτλοφορούμε και αφού επισημάνω την προσωπική μου αποστασιοποίηση από μονοπρόσωπα όργανα, όπως θα αναφέρω στο σημείο 8.). Ειδικά το θέμα της ανακλητότητας είναι απολύτως κρίσιμο και κομβικό, έπειτα και από την πικρή εμπειρία όσων προερχόμαστε από τις πολιτικές γραμμές του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και τα ποικίλα κατά καιρούς σφάλματα στρατηγικής και πολιτικής παρέμβασης που συντελέστηκαν τα προηγούμενα χρόνια και είχαν έντονο, προσωποκεντρικό χαρακτήρα και πρόσημο φιλαυτίας και ατομικής, πολιτικής επίπλευσης, σαν κακέκτυπα αντιδάνεια του αστισμού της νέας, έντονα επικοινωνιακής και αρχηγικής, εποχής. Η διαδικασία ανακλητότητας θα πρέπει να ξεκινά με τρόπο απλό και «από τα κάτω», από τη βάση των υπαρκτών, φανερών, δραστήριων μελών της ΛΑΕ, με ένα λογικό ποσοστό 20 - 25% δυσπιστούντων προς το εκάστοτε πρόσωπο και με τη συλλογή ηλεκτρονικών ή φυσικών υπογραφών, με επιμέλεια των Συντονιστικών Οργάνων των Πολιτικών Επιτροπών σε αναλογική σύνθεση του Λεκανοπεδίου με την περιφέρεια και όχι νωρίτερα από το πρώτο τρίμηνο ανάληψης των καθηκόντων του εκάστοτε προτεινόμενου για ανάκληση – απαλλαγή από τα καθήκοντά του.
Ταυτόχρονα, θα ήταν συζητήσιμο αν για τα μέλη του Πολιτικού Γραφείου ή τον ίδιο τον Επικεφαλής – Πρόεδρο – Γενικό Γραμματέα, θα έπρεπε να απαιτείται το αντίστοιχο ποσοστό 20-25% να προκύπτει από το αμέσως προηγούμενο στην εσωτερική διάρθρωση και τη διαμεσολάβηση όργανο. Η αίτηση για ανάκληση θα συνοδεύεται πέρα από τις υπογραφές από ένα σύντομο σκεπτικό, στο οποίο θα αναπτύσσονται οι λόγοι δυσπιστίας προς το εκάστοτε αιρετό πρόσωπο και θα κατατίθεται στο Πειθαρχικό Συμβούλιο το οποίο, μόλις διαπιστώνει τη σχετική τήρηση των προϋποθέσεων (σκεπτικό – επαρκές του αριθμού των υπογραφών) θα προκηρύσσει την ψηφοφορία αντικατάστασης του υπό ανάκληση προσώπου, με κάλπη σε όλες τις ΠΕ, σε συγκεκριμένη ημερομηνία. Η ανάκληση θα προκύπτει εφόσον πλειοψηφήσει απλά η σχετική πρόταση. Στον κανόνα της αιρετότητας – και των υπόλοιπων συνεπειών της - θα υπάγονται και τα στελέχη που θα πλαισιώσουν τις Ομάδες Προγράμματος και Τεκμηρίωσης της ΛΑΕ και θα έχουν αμιγώς συμβουλευτικό, γνωμοδοτικό και προπαρασκευαστικό ρόλο και λόγο στο κόμμα – οι αποφάσεις και οι κατευθύνσεις θα λαμβάνονται αποκεντρωτικά στις ΠΕ ή εναλλακτικά στο σώμα του Συνεδρίου, και αποκλειστικά με ρητή και περιοριστική εξουσιοδότηση αυτού, στην Κεντρική Πολιτική Επιτροπή.
2. Εναλλαγή στα εσωτερικά όργανα και τις θέσεις προσφοράς και έργου, με καθιέρωση θητειών, οι οποίες δεν θα ξεπερνούν χρονικά το ένα έτος, για όλες τις θέσεις, από το Συντονιστικό των ΠΕ έως τον Επικεφαλής – Πρόεδρο – Γενικό Γραμματέα. Παράταση θα προβλέπεται αποκλειστικά για έναν ακόμη χρόνο και μόνο έπειτα από σχετική ψηφοφορία έγκρισης με αυξημένη πλειοψηφία από τη βάση των ενεργών, δραστήριων και φανερών μελών των ΠΕ. Καθιέρωση ικανών ποσοστώσεων εκπροσώπησης σε όλα τα όργανα, όχι μόνο με γνώμονα τον επιμέρους πολιτικό φορέα, την τάση ή τη «συνιστώσα» προέλευσης ή το φύλο, αλλά την εκπροσώπηση της νεολαίας και της περιφέρειας, προκειμένου να αμβλυνθούν φαινόμενα αθηνοκεντρικού υδροκεφαλισμού και ετεροβαρούς, ηλικιακής υπεραντιπροσώπευσης. Χρήσιμο και θεμιτό θα ήταν να καθιερωθεί και να ενθαρρυνθεί η συμμετοχή μεταναστών και προσφύγων στα όργανα της ΛΑΕ και ανεξάρτητα από την απόκτηση ιθαγένειας ή του δικαιώματος εκλέγειν και εκλέγεσθαι στις κεντρικές, εκλογικές αναμετρήσεις, ενώ πρέπει να γίνει συζήτηση για τις διεθνείς συνεργασίες της ΛΑΕ, πρώτα στον γεωγραφικό και πολιτικό χώρο της Ευρώπης, προκειμένου να συντονιστεί με ενδεχόμενες, κινηματικές και πολιτικές κινήσεις, πάλης ενάντια στον νεοφιλελευθερισμό, όπου αυτές ανακύπτουν.
3. Ίδρυση αιρετού Πειθαρχικού Συμβουλίου, έπειτα από ψηφοφορία της ΚΠΕ, το οποίο θα επιλαμβάνεται όλων των θεμάτων τήρησης του καταστατικού και του προγράμματος, καθώς και των εσωκομματικών διεργασιών, που θα άπτονται των εκάστοτε εσωτερικών, εκλογικών αναμετρήσεων, όταν και θα μετατρέπεται αυτοδίκαια σε Κεντρική Εφορευτική Επιτροπή του κόμματος. Λογοδοσία πολιτική, οργανωτική και οικονομική, όλων των αιρετών οργάνων, στο Πειθαρχικό Συμβούλιο, σε τακτική, μηνιαία βάση.
4. Ασυμβίβαστο μεταξύ της ιδιότητας του μέλους του Πολιτικού Γραφείου, του μέλους του Πειθαρχικού Συμβουλίου και του Επικεφαλής – Προέδρου – Γενικού Γραμματέα, με την ενδεχόμενη υποψηφιότητα και για οποιοδήποτε αξίωμα σε αυτοδιοικητικές, συνδικαλιστικές, ευρωκοινοβουλευτικές και εθνικές εκλογές. Το ασυμβίβαστο θα παραμένει ενεργό ακόμη και αν το εν λόγω στέλεχος ανακληθεί ή παραιτηθεί κατά τη διάρκεια της καταρχάς ετήσιας θητείας του ή και ενόψει των αυτοδιοικητικών, συνδικαλιστικών ευρωκοινοβουλευτικών και εθνικών εκλογών. Το ασυμβίβαστο θα ισχύσει στην τρέχουσα Ιδρυτική Συνδιάσκεψη και για όσα μέλη της ΛΑΕ έχουν έως σήμερα αιρετό ρόλο σε συνδικάτα ή την τοπική αυτοδιοίκηση, έως ότου ξεκαθαρίσει με τρόπο ριζικό και αμετάκλητο, η ανοίκεια κατάσταση συνύπαρξης με δυνάμεις που πρόσκεινται στο υποσύνολο του μνημονιακού μπλοκ εξουσίας, που εκφράζει ο ΣΥΡΙΖΑ .
5. Καθιέρωση εσωτερικών δημοψηφισμάτων με πρωτοβουλία ικανού ποσοστού (20-25%) των μελών της ΛΑΕ, με την οργανωτική εποπτεία του Πολιτικού Γραφείου και του Πειθαρχικού Συμβουλίου, για όλα τα πιθανά διακυβεύματα της πολιτικής παρουσίας της ΛΑΕ, και ενδεικτικά για τη σύμπραξη ή συμπόρευση με άλλους πολιτικούς χώρους και κόμματα. Συμμετοχικός προϋπολογισμός και απολογισμός, εν αρχή, για τουλάχιστον το 25% της κρατικής χρηματοδότησης ή των άλλων οικονομικών πόρων της ΛΑΕ, που θα υπάγεται στην κρίση και τη στοιχειοθέτηση των μελών των ΠΕ, ίδρυση αντιπροσωπευτικής Κεντρικής Επιτροπής Οικονομικής Διαχείρισης από το σώμα της ΚΠΕ.
6. Τακτικές συγκλήσεις Συνεδρίου κάθε χρόνο (προκειμένου να ανανεώνονται και τα όργανα) και έκτακτες συγκλήσεις Διαρκούς Συνεδρίου, όποτε είτε η ΚΠΕ αποφασίζει έπειτα από πρόταση της απλής πλειοψηφίας του ΠΓ είτε η πλειοψηφία των μελών των ΠΕ προτείνει, μετά και από σχετικό, εσωτερικό δημοψήφισμα.
7. Υποχρέωση των ΠΕ να τηρούν φυσικό και ηλεκτρονικό αρχείο πεπραγμένων, δράσης και πολιτικής και οικονομικής λειτουργίας, ενώ επιβεβλημένη κρίνεται και η διαδικτυακή τους παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή με κάθε άλλο, πρόσφορο, μέσο.
8. Τέλος, μια σκέψης ίσως αιρετική: Θα έπρεπε να εξεταστεί σοβαρά ο τερματισμός ύπαρξης μονοπρόσωπων οργάνων εσωτερικής οργάνωσης και διοίκησης του κόμματος, και η ανάδειξη ενός Πολιτικού Γραφείου ως συλλογικού οργάνου, με εναλλασσόμενο σε τακτά διαστήματα Συντονιστή του, ο οποίος θα είχε αποκλειστικά συντονιστικά και οργανωτικά καθήκοντα, καθώς και τη βασική αλλά όχι αποκλειστική ευθύνη εκπροσώπησης του κόμματος, πχ στα ΜΜΕ στο ίδιο χρονικό διάστημα συντονισμού. Την ώρα που το εκκρεμές της πολιτικής ιστορίας, όπως επιδιώκουν να το μετακινήσουν κυρίαρχες πολιτικές δυνάμεις και αστικές αντιλήψεις, τείνει σε σχήματα όλο και πιο αρχηγικά, όλο και πιο προσωποκεντρικά, όλο και πιο «αγοραία» και επικοινωνιακά, όλο και πιο αντιδημοκρατικά και αυταρχικά, απογοητεύοντας τους ψηφοφόρους – πελάτες του «προσώπου – προϊόντος» και υποσκάπτοντας έτι περαιτέρω τα δημοκρατικά, συλλογικά και κοινά υποκείμενα, θα ήταν πολλαπλά ωφέλιμο, η ΛΑΕ να αναδειχθεί σαν το εργαστήρι και το πρόπλασμα μιας ρηξικέλευθα, διαφορετικής κουλτούρας, παρουσίας και δράσης.