Πολλοί έλληνες εφοπλιστές, εκτός από ναυτιλιακές έχουν και άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες στην Ελλάδα και δεν είναι εύκολο από τη μια στιγμή στην άλλη να τα «μαζέψουν» και να φύγουν.

Σε όλους είναι λί­γο-πο­λύ γνω­στό το προ­νο­μια­κό φο­ρο­λο­γι­κό κα­θε­στώς των ελ­λή­νων εφο­πλι­στών. Παρ’ ότι οι νέοι των 300-400 ευρώ με «μπλο­κά­κι» πα­ρο­χής υπη­ρε­σιών, πλη­ρώ­νουν φό­ρους από το πρώτο ευρώ, η εφο­πλι­στι­κή ελίτ χαί­ρει δια­χρο­νι­κά φο­ρο­λο­γι­κής ασυ­λί­ας. Πρό­σφα­τα μά­λι­στα στη Βουλή η συ­γκυ­βέρ­νη­ση ΝΔ-ΠΑ­ΣΟΚ, ψή­φι­σαν μια νέα σκαν­δα­λώ­δη ρύθ­μι­ση σε όφε­λος τους. Ο υπουρ­γός Εμπο­ρι­κής Ναυ­τι­λί­ας Μ.Βαρ­βι­τσιώ­της, λει­τουρ­γώ­ντας ως «εκ­πρό­σω­που τύπου» της ΕΕΕ, υπε­ρα­σπί­στη­κε την κα­τάρ­γη­ση της έκτα­κτης ει­σφο­ράς ύψους 420 εκατ. € στο διά­στη­μα 2014-17 και με­τα­τρο­πή της σε …εθε­λο­ντι­κή, κα­λώ­ντας μά­λι­στα το ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ να την υπερ­ψη­φί­σει, «ως ένα τεστ σο­βα­ρό­τη­τας και υπευ­θυ­νό­τη­τας».! Πρό­κει­ται για ένα ακόμα δείγ­μα τα­ξι­κής αναλ­γη­σί­ας της κυ­βερ­νώ­σας ελίτ, ενώ δια­τη­ρεί­ται ταυ­τό­χρο­να η «ει­σφο­ρά αλ­λη­λεγ­γύ­ης» και το «χα­ρά­τσι» αυ­ξά­νε­ται με­το­νο­μα­ζό­με­νο σε ΕΝΦΙΑ.!

Στην κο­ρυ­φή της πα­γκό­σμιας ελίτ

Ο ελ­λη­νό­κτη­τος εμπο­ρι­κός στό­λος, λε­γό­με­νος και πο­ντο­πό­ρος, κα­τέ­χει την πρώτη θέση στην πα­γκό­σμια ναυ­τι­λία, με βάση τη με­τα­φο­ρι­κή ικα­νό­τη­τα (dwt) και τονάζ (gt). Τον Αύ­γου­στο 2014, σύμ­φω­να με στοι­χεία της διε­θνούς εται­ρί­ας ναυ­λώ­σε­ων Vesselvalue.com, το σύ­νο­λο του ελ­λη­νό­κτη­του στό­λου (άνω των 1.000 gt), ήταν 4.149 πλοία (504 υπό κα­τα­σκευή), με­τα­φο­ρι­κής ικα­νό­τη­τας 318,5 εκατ. dwt και συ­νο­λι­κής αξίας 114,5 δις δο­λά­ρια. Το μέ­γε­θος του στό­λου δια­χρο­νι­κά αυ­ξά­νε­ται, απο­τέ­λε­σμα της συσ­σώ­ρευ­σης κε­φα­λαί­ου. Από 2.426 πλοία με 84 εκατ. dwt το 1990, έφθα­σε 3.645 πλοία με 269 dwt το 2013 (!). Η ση­με­ρι­νή με­τα­φο­ρι­κή του ικα­νό­τη­τα ανέρ­χε­ται στο 16,2% του πα­γκό­σμιου στό­λου και 46,7% του κοι­νο­τι­κού. Τη δεύ­τε­ρη θέση κα­τέ­χει η Ια­πω­νία με 3.861 πλοία, αξίας 98,6 δις, τρίτη η Κίνα με 3.898 πλοία, αξίας 77,6 δις, τέ­ταρ­τη η Γερ­μα­νία με 2.689 πλοία, αξίας 52,7 δις, κοκ. Ο ελ­λη­νό­κτη­τος στό­λος ελέγ­χε­ται βα­σι­κά από 700 ναυ­τι­λια­κές εται­ρί­ες, ενώ 40 με­γά­λοι εφο­πλι­στι­κοί όμι­λοι ελέγ­χουν 35% των πλοί­ων και 63% της με­τα­φο­ρι­κής ικα­νό­τη­τας. Η δράση τους δεν πε­ριο­ρί­ζε­ται μόνο στη ναυ­τι­λία αλλά συ­νή­θως επε­κτεί­νο­νται σε εμπο­ρι­κές, τρα­πε­ζι­κές, του­ρι­στι­κές και άλλες δρα­στη­ριό­τη­τες, στην Ελ­λά­δα και στο εξω­τε­ρι­κό. Τα πε­ρισ­σό­τε­ρα πλοία βρί­σκο­νται σε «ση­μαί­ες ευ­και­ρί­ας» (Μάλ­τας, Λι­βε­ρί­ας, Πα­να­μά, Κύ­πρου, κά), ενώ στην ελ­λη­νι­κή βρί­σκε­ται μόνο 20% (από 1.197 το 2008 σε 819 πλοία το 2014 με 76 εκατ. dwt). Τέλος στον Πει­ραιά λει­τουρ­γούν 1.200 ναυ­τι­λια­κές εται­ρί­ες που εκ­προ­σω­πούν πε­ρί­που 2.500 πλοία, ενώ λει­τουρ­γούν πα­ράλ­λη­λα 700 εται­ρί­ες θα­λάσ­σιου του­ρι­σμού.

Σκαν­δα­λώ­δη προ­νό­μια

Οι με­γα­λύ­τε­ροι έλ­λη­νες εφο­πλι­στές-πλοιο­κτή­τες, γνω­στοί και ως «tone millionaires», ανή­κουν στην «αφρό­κρε­μα» της πα­γκό­σμιας εφο­πλι­στι­κής ελίτ και φι­γου­ρά­ρουν στη διά­ση­μη λίστα των Lloyd’s. Στα πρώτα 100 ονό­μα­τα το 2013 ήταν 15 με­γα­λο­ε­φο­πλι­στές (Γ.Αγ­γε­λι­κού­σης, Α.Φρά­γκου, Γ.Οι­κο­νό­μου, Π.Λι­βα­νός, Γ.Προ­κο­πί­ου, Θ.Βε­νια­μής, Κ.Κων­στα­ντα­κό­που­λος, Ν.Τσά­κος, Π.Γε­ωρ­γό­που­λος, Β.Μα­ρι­νά­κης, Σ.Πα­ληός, Π.Παπ­πάς, Γ.Πλα­τσι­δά­κης, Δ.Με­λισ­σα­νί­δης, Χ.Φα­φα­λιός), ενώ οι τρεις πρώ­τοι ήταν στην πρώτη δε­κά­δα. Η ηγε­τι­κή θέση των ελ­λή­νων εφο­πλι­στών οφεί­λε­ται στην ασυ­δο­σία δρά­σης τους διε­θνώς (απο­κα­λεί­ται και …«ελ­λη­νι­κό δαι­μό­νιο»), καθώς στα πρω­το­φα­νή προ­νό­μια που έχουν θε­σπι­σθεί με­τα­πο­λε­μι­κά (νόμοι 2687/53, 89/67, 378/68, 27/75, 814/78, κά), κα­το­χυ­ρω­μέ­νοι μά­λι­στα συ­νταγ­μα­τι­κά, τα οποία οι εφο­πλι­στές θε­ω­ρούν «ιερά ευαγ­γέ­λια». Στα σκαν­δα­λώ­δη προ­νό­μια που αριθ­μού­νται σε 58 και συ­νε­χώς αυ­ξά­νουν, ξε­κι­νούν από την απαλ­λα­γή της φο­ρο­λο­γί­ας κερ­δών πλοί­ων, της «υπε­ρα­ξί­ας» στην αγο­ρα­πω­λη­σία τους, την απαλ­λα­γή από κάθε φόρο, τέλος, ει­σφο­ρά υπέρ δη­μο­σί­ου ή τρί­των για τις δρα­στη­ριό­τη­τες γρα­φεί­ων ή υπο­κα­τα­στη­μά­των αλ­λο­δα­πών ναυ­τι­λια­κών επι­χει­ρή­σε­ων, οι οποί­ες κατά κα­νό­να είναι ελ­λη­νι­κές, αλλά μέσω off-shore εται­ριών εμ­φα­νί­ζο­νται ως αλ­λο­δα­πές, ενώ η εγ­χώ­ρια ναυ­τι­λία προ­μη­θεύ­ε­ται πε­τρέ­λαιο κί­νη­σης σε χα­μη­λή τιμή, σε σχέση με τους άλ­λους κα­τα­να­λω­τές.

Στην πράξη οι εφο­πλι­στές έχουν πλήρη φο­ρο­λο­γι­κή απαλ­λα­γή, με εξαί­ρε­ση ένα συμ­βο­λι­κό πα­ρά­βο­λο, με βάση τη χω­ρη­τι­κό­τη­τα του πλοί­ου (1 δο­λά­ριο τον κόρο), ανε­ξάρ­τη­τα από τα κέρδη της εκ­με­τάλ­λευ­σης του. Γαυτό και το συ­νο­λι­κό ύψος της φο­ρο­λο­γί­ας ει­σο­δή­μα­τος το 2013 ήταν 59 εκατ. όσα πε­ρί­που και τα έσοδα από τη φο­ρο­λο­γία των ναυ­τι­κών (57 εκατ.), ενώ τα κέρδη των ναυ­τι­λια­κών εται­ρών εκτι­μώ­νται σε 12 δις €.!! Συ­νο­λι­κά τα κέρδη των ελ­λή­νων εφο­πλι­στών, σύμ­φω­να με το πρα­κτο­ρείο Bloomberg, έφθα­σαν σω­ρευ­τι­κά τα 10 τε­λευ­ταία χρό­νια σε 175 δις €. Από την άλλη οι οφει­λές στο ΝΑΤ ανήλ­θαν 110 εκατ. με το κρά­τος να πλη­ρώ­νει τα «σπα­σμέ­να» (ει­σφο­ρά 1,4 δις 2013), ενώ από το λα­θρε­μπό­ριο που γί­νε­ται στο ναυ­τι­λια­κό πε­τρέ­λαιο το δη­μό­σιο τα­μείο έχει απώ­λειες 5-6 δις ετη­σί­ως.!!

Καλ­λιέρ­γεια μύθων αλλά και …εκ­βια­σμοί

Μό­νι­μη απά­ντη­ση πο­λι­τευ­τών και δη­μο­σιο­γρά­φων που στη­ρί­ζουν …«με το αζη­μί­ω­το» τα συμ­φέ­ρο­ντα των εφο­πλι­στών, είναι «μύθοι» και στε­ρε­ό­τυ­πα για τη με­γά­λη συμ­βο­λή τους στο εγ­χώ­ριο ΑΕΠ, την εισ­ροή συ­ναλ­λάγ­μα­τος, απα­σχό­λη­σης, κά, απο­φεύ­γο­ντας να ανα­φερ­θούν στα δια­φυ­γό­ντα έσοδα του δη­μο­σί­ου από τη «νό­μι­μη» και πα­ρά­νο­μη φο­ρο­δια­φυ­γή-φο­ρο­κλο­πή και άλλα προ­νό­μια. Όσον αφορά την προ­σφο­ρά τους στην ελ­λη­νι­κή οι­κο­νο­μία (ΑΕΠ), η συμ­με­το­χή είναι συ­γκρι­τι­κά μικρή σε σχέση με άλ­λους κλά­δους, διότι το με­γα­λύ­τε­ρο μέρος των ερ­γα­σιών πραγ­μα­το­ποιεί­ται στο εξω­τε­ρι­κό. Επί­σης από το ει­σερ­χό­με­νο ναυ­τι­λια­κό συ­νάλ­λαγ­μα (με­τα­φο­ρές) το 50% επα­νε­ξά­γε­ται (2011: εισ­ρο­ές 14 δις, εκρο­ές 7 δις). Όμως προ­κύ­πτει το ερώ­τη­μα: Γιατί το συ­νάλ­λαγ­μα που φέρ­νει η ναυ­τι­λία έχει ιδιαί­τε­ρη ση­μα­σία σε σχέση με το συ­νάλ­λαγ­μα που φέ­ρουν οι άλλοι το­μείς από τις εξα­γω­γές για να έχουν τέ­τοια προ­νό­μια;

Η μόνη «δυ­νη­τι­κή» συμ­με­το­χή των ελ­λή­νων εφο­πλι­στών στην εγ­χώ­ρια δρα­στη­ριό­τη­τα θα ήταν επι­σκευ­ές και πα­ραγ­γε­λί­ες νέων πλοί­ων στα ελ­λη­νι­κά ναυ­πη­γεία. Δυ­στυ­χώς από τα 28 δις νέες πα­ραγ­γε­λί­ες στη προ­σε­χή διε­τία, καμία δεν πήγε σε ελ­λη­νι­κό ναυ­πη­γείο, αλλά κυ­ρί­ως σε Κορέα, Ια­πω­νία, Κίνα.! Όσον αφορά την απα­σχό­λη­ση ….γί­νε­ται το «έλα να δεις».! Από τις δε­κά­δες χι­λιά­δες έλ­λη­νες ναυ­τι­κούς στην πο­ντο­πό­ρο ναυ­τι­λία (60.000 το 1980), με την πο­λι­τι­κή «αφελ­λη­νι­σμού» των πλη­ρω­μά­των, είναι ζή­τη­μα αν σή­με­ρα απα­σχο­λού­νται 5.000 (συ­νή­θως ανώ­τε­ρα πλη­ρώ­μα­τα). Από την άλλη όταν τί­θε­ται θέμα συμ­με­το­χής των εφο­πλι­στών στα βάρη της κρί­σης (πχ. έκτα­τη ει­σφο­ρά), η απά­ντη­ση είναι ωμός εκ­βια­σμός ….θα πά­ρου­με τα κα­ρά­βια και θα φύ­γου­με.!!

Πρό­κει­ται για κα­θα­ρό «σλό­γκαν» εκ­προ­σώ­πων του «κα­τε­στη­μέ­νου», ξε­χνώ­ντας σχε­τι­κό άρθρο του Συ­ντάγ­μα­τος (ψη­φί­στη­κε επί ΝΔ και ΠΑΣΟΚ), όπου ανα­φέ­ρε­ται: «όλοι οι πο­λί­τες συμ­βά­λουν στα φο­ρο­λο­γι­κά βάρη ανά­λο­γα με το ει­σό­δη­μα τους». Πέρα από αυτό υπάρ­χει και ζή­τη­μα πο­λι­τι­κής ηθι­κής. Δη­λα­δή οι μι­σθω­τοί και συ­ντα­ξιού­χοι ή ακόμα μι­κροί και με­γά­λοι κε­φα­λαιού­χοι που πλη­ρώ­νουν φό­ρους, θα πρέ­πει να βρουν ανά­λο­γες δι­καιο­λο­γί­ες για να μην πλη­ρώ­νουν φό­ρους; Αλλά ακόμα «κι αυτός καθ’ αυτός» ο εκ­βια­σμός είναι έωλος, διότι το εν­δε­χό­με­νο πέ­ρα­σμα όλων των πλοί­ων σε ση­μαί­ες ευ­και­ρί­ας, ση­μαί­νει απώ­λεια πλε­ο­νε­κτη­μά­των συμ­με­το­χής στον ελ­λη­νι­κό Νηο­γνώ­μο­να.

Ει­δι­κό­τε­ρα  η συμ­με­το­χή στον ελ­λη­νι­κό Νηο­γνώ­μο­να πα­ρέ­χει τη δυ­να­τό­τη­τα εκ­προ­σώ­πη­σης των ελ­λή­νων εφο­πλι­στών στο δια­κρα­τι­κό ορ­γα­νι­σμό ΙΜΟ (International Maritime Organization) που κα­θο­ρί­ζει σειρά από standards ασφά­λειας και πλοϊ­μό­τη­τας. Η ελ­λη­νι­κή ση­μαία είναι ποιο­τι­κά ανώ­τε­ρη από τις «ση­μαί­ες ευ­και­ρί­ας» και εξα­σφα­λί­ζει χα­μη­λό­τε­ρα ασφά­λι­στρα και λι­γό­τε­ρους ελέγ­χους στα πλοία και χρό­νους πα­ρα­μο­νής σε λι­μά­νια. Επί­σης όσο δια­τη­ρεί­ται η επί­ση­μη ελ­λη­νι­κή ναυ­τι­λία στις πρώ­τες θέ­σεις διε­θνώς, επη­ρε­ά­ζει τα κα­θε­στώ­τα στις πα­γκό­σμιες με­τα­φο­ρές, μέσα από τη συμ­με­το­χή στην Επι­τρο­πή Ναυ­τι­λια­κών Με­τα­φο­ρών του ΟΟΣΑ και αντί­στοι­χα της ΕΕ. Για να έχει όμως αυτή τη δυ­να­τό­τη­τα, θα πρέ­πει η συ­νο­λι­κή χω­ρη­τι­κό­τη­τα των πλοί­ων σε ελ­λη­νι­κή ση­μαία να μην πέσει κάτω από ένα όριο.

Από την άλλη πολ­λοί έλ­λη­νες εφο­πλι­στές, εκτός από ναυ­τι­λια­κές έχουν και άλλες επι­χει­ρη­μα­τι­κές δρα­στη­ριό­τη­τες στην Ελ­λά­δα και δεν είναι εύ­κο­λο από τη μια στιγ­μή στην άλλη να τα «μα­ζέ­ψουν» και να φύ­γουν. Επί­σης υπάρ­χει και το υψη­λό­τε­ρο ερ­γα­τι­κό κό­στος που θα έχουν από μια τέ­τοια ενέρ­γεια. Στις μεν ανα­πτυγ­μέ­νες χώρες οι μι­σθοί του ει­δι­κευ­μέ­νου προ­σω­πι­κού σε ναυ­τι­λια­κά θέ­μα­τα είναι σχε­δόν δι­πλά­σιοι σε σχέση με την Ελ­λά­δα, ενώ η εγκα­τά­στα­ση σε τρί­τες χώρες, θα υπο­χρε­ώ­σει τους εφο­πλι­στές να πλη­ρώ­σουν πα­ρα­πά­νω για τη με­τε­γκα­τά­στα­ση ελ­λή­νων, δε­δο­μέ­νου ότι δεν μπο­ρούν να στη­ρι­χτούν, λόγω ει­δι­κών γνώ­σε­ων στις ναυ­τι­λια­κές ερ­γα­σί­ες, στο ντό­πιο ερ­γα­τι­κό δυ­να­μι­κό. Κατά συ­νέ­πεια οι εκ­βια­σμοί, εκτός από απα­ρά­δε­κτοι είναι και προ­σχη­μα­τι­κοί και όσοι τις προ­βάλ­λουν απο­κα­λύ­πτουν τη δια­πλο­κή τους με ισχυ­ρούς της εφο­πλι­στι­κής ελίτ. Το γε­γο­νός ότι με­γά­λα εφο­πλι­στι­κά ονό­μα­τα με ισχυ­ρή πα­ρου­σία σε «μ.μ.ε», πα­ρέ­χουν πο­λι­τι­κή και οι­κο­νο­μι­κή στή­ρι­ξη σε εκ­προ­σώ­πους των «συ­στη­μι­κών» κομ­μά­των (δί­νουν χρή­μα­τα ακόμα και στη «Χρυσή Αυγή»), εξα­σφα­λί­ζουν ως «αντι­πα­ρο­χή», την πο­λι­τι­κή, ιδε­ο­λο­γι­κή, ακόμα και «τρα­μπού­κι­κη» στή­ρι­ξη τους.!

Εφο­πλι­στές, ναυ­πη­γεία και φο­ρο­λο­γι­κό κα­θε­στώς ΕΕ

Παρ’ ότι ο ελ­λη­νό­κτη­τος στό­λος είναι ο με­γα­λύ­τε­ρος στον κόσμο, τα τρία ελ­λη­νι­κά ναυ­πη­γεία (Νε­ώ­ριο, Ελευ­σί­νας, Σκα­ρα­μα­γκά), βρί­σκο­νται στα πρό­θυ­ρα κλει­σί­μα­τος. Είναι απο­ρί­ας άξιον γιατί δεν δί­νε­ται ένα έστω και μικρό μέρος των πα­ραγ­γε­λιών ή των επι­σκευών πο­ντο­πό­ρων πλοί­ων στην εγ­χώ­ρια ναυ­πη­γο­ε­πι­σκευα­στι­κή βιο­μη­χα­νία. Μια απά­ντη­ση στο ερώ­τη­μα επι­χει­ρεί να δώσει ο Ν.Τα­βου­λά­ρης πρό­ε­δρος του ομί­λου Νε­ώ­ριον.. Κατά το Ν.Τα­βου­λά­ρη, (Ναυ­τε­μπο­ρι­κή, 17.6.14), οι έλ­λη­νες εφο­πλι­στές απο­φεύ­γουν τα ελ­λη­νι­κά ναυ­πη­γεία, πρώ­τον, διότι το ισχυ­ρό ευρώ και το μη αντα­γω­νι­στι­κό κό­στος λει­τουρ­γί­ας που οφεί­λε­ται κυ­ρί­ως στη χα­μη­λή πα­ρα­γω­γι­κό­τη­τα, τις υψη­λές ασφα­λι­στι­κές ει­σφο­ρές (;) και σε επι­βα­ρύν­σεις που προ­κα­λεί η γρα­φειο­κρα­τία απο­θαρ­ρύ­νουν τις πα­ραγ­γε­λί­ες και επι­σκευ­ές. Δεύ­τε­ρον, η θέση εκτός εμπο­ρι­κής δρα­στη­ριό­τη­τας των δύο με­γά­λων δε­ξα­με­νών (250 και 500 χι­λιά­δων τόνων) των ναυ­πη­γεί­ων Σκα­ρα­μα­γκά, κα­θι­στά στην ουσία αδύ­να­τη την εξυ­πη­ρέ­τη­ση πλοί­ων άνω των 100.000 τόνων για δε­ξα­με­νι­σμούς-επι­σκευ­ές. Τρί­τον, η προ­βλη­μα­τι­κή λει­τουρ­γία των ναυ­πη­γι­κών μο­νά­δων από τον όγκο των γρα­φειο­κρα­τι­κών πα­ρεμ­βά­σε­ων, κά είναι ορι­σμέ­νες από τις αι­τί­ες. Παρ’ ότι η ερ­μη­νεία κυ­ριαρ­χεί­ται από κα­θα­ρά κα­πι­τα­λι­στι­κή λο­γι­κή απο­φεύ­γο­ντας να θίξει τα «ιερά προ­νό­μια» του εφο­πλι­στι­κού κε­φα­λαί­ου, πε­ριέ­χει ορι­σμέ­νες αλή­θειες, σχε­τι­κά με την απου­σία συ­γκρο­τη­μέ­νης πο­λι­τι­κής στον κλάδο της ναυ­πη­γο­ε­πι­σκευα­στι­κής βιο­μη­χα­νί­ας, που φέρ­νουν στο προ­σκή­νιο τις λα­θε­μέ­νες επι­λο­γές και πρα­κτι­κές δια­κυ­βέρ­νη­σης της κυ­ρί­αρ­χης ελίτ της χώρας με απο­τέ­λε­σμα τη ση­με­ρι­νή βαθιά κρίση.

Από την άλλη υπάρ­χει μια νε­ό­τε­ρη εξέ­λι­ξη που θίγει έστω και απαλά το κα­θε­στώς προ­νο­μί­ων των εφο­πλι­στών. Συ­γκε­κρι­μέ­να η ΕΕ σε επι­στο­λή της προς την ελ­λη­νι­κή κυ­βέρ­νη­ση (31.5.13), επι­ση­μαί­νει ότι με βάση τα άρθρα 49, 56 και 63 της Συν­θή­κης λει­τουρ­γί­ας της ΕΕ και των άρ­θρων 31, 36 και 40 της συμ­φω­νί­ας για τον ΕΟΧ (Ενιαίο Οι­κο­νο­μι­κό Χώρο), η Ελ­λά­δα έχει θε­σπί­σει και δια­τη­ρεί μια νο­μο­θε­σία η οποία προ­βλέ­πει εφαρ­μο­γή προ­τι­μη­σια­κού φο­ρο­λο­γι­κού κα­θε­στώ­τος για κέρδη που προ­κύ­πτουν από την εκ­με­τάλ­λευ­ση υπό ελ­λη­νι­κή ση­μαία πλοί­ων, ολι­κής χω­ρη­τι­κό­τη­τας κάτω των 500 κόρων, καθώς και σκα­φών που χρη­σι­μο­ποιού­νται στις εγ­χώ­ριες με­τα­φο­ρές. Παρ’ ότι η ελ­λη­νι­κή κυ­βέρ­νη­ση προ­σπά­θη­σε σε επι­στο­λή της (6.8.13), να δι­καιο­λο­γή­σει το προ­νο­μια­κό κα­θε­στώς, η Ευ­ρω­παϊ­κή Επι­τρο­πή με νε­ώ­τε­ρη επι­στο­λή της (25.9.14), καλεί την ελ­λη­νι­κή κυ­βέρ­νη­ση, κατ’ εφαρ­μο­γή του άρ­θρου 258 της Συν­θή­κης, να λάβει τα απαι­τού­με­να μέτρα συμ­μόρ­φω­σης στην πα­ρα­πά­νω αι­τιο­λο­γη­μέ­νη γνώμη εντός προ­θε­σμί­ας δύο μηνών». Ωστό­σο η αμ­φι­σβή­τη­ση του προ­νο­μια­κού κα­θε­στώ­τος, αφορά μόνο μικρά και με­σαία πλοία, ολι­κής χω­ρη­τι­κό­τη­τας μέχρι 500 κό­ρους και σκα­φών που χρη­σι­μο­ποιού­νται απο­κλει­στι­κά στις εγ­χώ­ριες με­τα­φο­ρές. Εξαι­ρού­νται δη­λα­δή τα με­γα­λύ­τε­ρα πλοία και κυ­ρί­ως της πο­ντο­πό­ρου ναυ­τι­λί­ας, με πάνω από 500 κό­ρους. Από αυτήν την άποψη το προ­νο­μια­κό φο­ρο­λο­γι­κό κα­θε­στώς δρά­σης των ελ­λή­νων εφο­πλι­στών δια­τη­ρεί­ται ου­σια­στι­κά στο ακέ­ραιο, παρ’ ότι αμ­φι­σβη­τεί­ται για τους μι­κρούς και με­σαί­ους πλοιο­κτή­τες κυ­ρί­ως της εγ­χώ­ριας εμπο­ρι­κής ναυ­τι­λί­ας και ακτο­πλο­ΐ­ας.

Άξο­νες εναλ­λα­κτι­κής ναυ­τι­λια­κής πο­λι­τι­κής

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Αρι­στε­ρά κα­ταγ­γέλ­λει το απα­ρά­δε­κτο προ­νο­μια­κό κα­θε­στώς του εφο­πλι­στι­κούς κε­φα­λαί­ου, που δεν είναι μόνο φο­ρο­λο­γι­κό, αλλά αγκα­λιά­ζει ευ­ρύ­τε­ρες σφαί­ρες (ερ­γα­σια­κά και ασφα­λι­στι­κά δι­καιώ­μα­τα, συν­δι­κα­λι­στι­κές ελευ­θε­ρί­ες, ναυ­τι­κή εκ­παί­δευ­ση, πε­ρι­βαλ­λο­ντι­κές ρυθ­μί­σεις, άγο­νες γραμ­μές, κά). Ωστό­σο είναι η πρώτη φορά που η Αρι­στε­ρά με το ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ, εν όψει της δια­φαι­νό­με­νης ανά­λη­ψης δια­κυ­βέρ­νη­σης της χώρας, κα­λεί­ται να πάρει σαφή θέση στα ζη­τή­μα­τα της ναυ­τι­λί­ας με­τα­ξύ αυτών και στα προ­νό­μια των ελ­λή­νων εφο­πλι­στών.

Στα πλαί­σια μιας τέ­τοιας γε­νι­κό­τε­ρης ναυ­τι­λια­κής πο­λι­τι­κής που θα πε­ρι­λαμ­βά­νει ακτο­πλο­ΐα, ναυ­πη­γο­ε­πι­σκευα­στι­κή βιο­μη­χα­νία, θα­λάσ­σιο του­ρι­σμό, εκ­παί­δευ­ση, κά, η πο­ντο­πό­ρος ναυ­τι­λία, θα μπο­ρού­σε να παί­ξει ση­μα­ντι­κό ρόλο στην υπό­θε­ση της πα­ρα­γω­γι­κής ανα­συ­γκρό­τη­σης. Χρειά­ζε­ται ωστό­σο επα­νε­ξέ­τα­ση σε μη­δε­νι­κή βάση του όλου θε­σμι­κού κα­θε­στώ­τος λει­τουρ­γί­ας των ναυ­τι­λια­κών εται­ριών, με κα­τάρ­γη­ση του σκαν­δα­λώ­δους φο­ρο­λο­γι­κού κα­θε­στώ­τος στη βάση της Συ­νταγ­μα­τι­κής επι­τα­γής «συμ­με­το­χής στα φο­ρο­λο­γι­κά βάρη ανά­λο­γα με το ει­σό­δη­μα», με στόχο την ου­σια­στι­κή συ­νει­σφο­ρά της στην ανά­πτυ­ξη, στη δη­μιουρ­γία νέων θέ­σε­ων ερ­γα­σί­ας, στην πά­τα­ξη λα­θρε­μπο­ρί­ας, σε­βα­σμό θε­με­λιω­δών ερ­γα­σια­κών και συν­δι­κα­λι­στι­κών δι­καιω­μά­των κά. Επί­σης χρειά­ζε­ται ανα­σχε­δια­σμός της ναυ­τι­λια­κής πο­λι­τι­κής στα διε­θνή όρ­γα­να, με στόχο την κα­θιέ­ρω­ση ίδιας αμοι­βής για ίδια ερ­γα­σία, πε­ριο­ρι­σμό και εξά­λει­ψη των ση­μαιών ευ­και­ρί­ας, ενί­σχυ­ση κύ­ρους ελ­λη­νι­κού νηο­λο­γί­ου για προ­σέλ­κυ­σης πλοί­ων στην ελ­λη­νι­κή ση­μαία, καθώς και την ανα­ζή­τη­ση νέων μορ­φών δια­σύν­δε­σης της ναυ­τι­λια­κής δρα­στη­ριό­τη­τας με την εγ­χώ­ρια πα­ρα­γω­γι­κή και «εν γένει» οι­κο­νο­μι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα.

*δι­δά­κτωρ οι­κο­νο­μι­κών, μέλος ΚΕ ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ

Ετικέτες