Μαζικές απεργιακές κινητοποιήσεις ντόπιων και μεταναστών εργαζομένων

Από τα μέσα Φλεβάρη ένας νέος αγώνας ταράζει τα νερά στις σύγχρονες γαλέρες εργασίας, στα τηλεφωνικά κέντρα. Είναι γνωστό ότι στους χώρους του ιδιωτικού τομέα, όπου δεν είναι εύκολο το να συνδικαλίζεσαι, κάθε προσπάθεια να εναντιωθεί κάποιος στις προσταγές των εργοδοτών φαντάζει βουνό. Κι όμως. Οι εργαζόμενοι στα τηλεφωνικά κέντρα κατάφεραν να οργανωθούν και να συντονίσουν τους αγώνες τους.

Έτσι οι εργαζόμενοι-ες στις πέντε  μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, οι εργαζόμενοι-ες στις εταιρείες Teleperformance, Webhelp, TTEC, Foundever αρχικά και τη δεύτερη βδομάδα και οι εργαζόμενες-οι στην Cosmote e-Value κατόρθωσαν να πραγματοποιήσουν δύο μαζικές σε συμμετοχή και δυναμικές 24ωρες απεργιακές κινητοποιήσεις. Ποια ήταν τα προβλήματα που τους οδήγησαν στη μαζική συμμετοχή στις κινητοποιήσεις τους είναι εμφανές αν ρίξουμε μια ματιά στα αιτήματά τους.

Το πρώτο τους αίτημα είναι οι αυξήσεις στους μισθούς. Είναι γνωστό ότι στα περισσότερα τηλεφωνικά κέντρα οι μισθοί είναι χαμηλοί και σε κάποιες περιπτώσεις συνδέονται και με την δυνατότητα των εργαζομένων να κάνουν πωλήσεις, με αποτέλεσμα (σε συνδυασμό και με την ακρίβεια) να δουλεύεις χωρίς σταματημό και ακόμη κι έτσι να μη σου φτάνει ο μισθός για τις βασικές ανάγκες και τους λογαριασμούς. Δεύτερο αίτημα -ως επέκταση του πρώτου- είναι λιγότερη δουλειά.

Στα αιτήματα των εργαζομένων συμπεριλαμβάνονται οι καλύτερες συνθήκες εργασίας καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις οι εργαζόμενοι-ες στα τηλεφωνικά κέντρα στοιβάζονται δεκάδες σε λίγα τετραγωνικά και σε χώρους που δεν αερίζονται εύκολα με αποτέλεσμα να υπάρχουν ζητήματα και για την υγεία των εργαζόμενων και για την απόδοσή τους. Πολύ βασικό αίτημα επίσης, καθώς στα τηλεφωνικά κέντρα εργάζονται και εργαζόμενοι που οι χώρες προέλευσης και καταγωγής τους είναι εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι η μη εφαρμογή του καθεστώτος για visa ειδικού σκοπού. Είναι ένα καθεστώς που οδηγεί σε μισθούς πολλών και μικρότερων ταχυτήτων. Οι εργαζόμενοι που υπάγονται σε αυτό το καθεστώς πληρώνονται λιγότερο, απειλούνται με απέλαση αν απολυθούν και δεν έχουν δικαίωμα να ψάξουν άλλη δουλειά.

Οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι ήταν από αυτούς που πρωτοστάτησαν στις κινητοποιήσεις και αυτοί που στην ουσία ξεκίνησαν τις κινητοποιήσεις με τη συλλογή υπογραφών 400 εργαζομένων στην Teleperformance που έχουν καταγωγή από την Τυνησία. Αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά ότι η μεγάλη κερδοφορία για το κεφάλαιο (οι επιχειρήσεις που ελέγχουν τα τηλεφωνικά κέντρα είναι από τις πιο κερδοφόρες στην Ελλάδα) είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη μεγάλη καταπίεση, με το ξεζούμισμα των εργαζομένων σε αυτές τις επιχειρήσεις. Είναι λοιπόν άκρως εντυπωσιακό ότι εργαζόμενοι που θα έχουν ανατροπή όλων των δεδομένων της ζωής τους αν απολυθούν, πρωτοστάτησαν και συμμετείχαν στις 8 του περασμένου Φλεβάρη με ποσοστό 90% στην πρώτη εικοσιτετράωρη απεργία. Όπως ενημέρωσε αμέσως μετά το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Τηλεπικοινωνιών-Πληροφορικής (ΣΕΤΗΠ), στην απεργία συμμετείχαν συνολικά περίπου 3.000 εργαζόμενοι σε τηλεφωνικά κέντρα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Χανιά και άλλες πόλεις.

Η μαζική συμμετοχή στην απεργία αυτή θορύβησε για τα καλά την εργοδοσία. Και για να αντιμετωπίσουν τους εργαζόμενους προσπάθησαν να απαντήσουν όπως γίνεται συνήθως, προσπαθώντας να τους φοβίσουν, να τους τρομοκρατήσουν. Οι απειλές για δυσμενείς μεταθέσεις και απολύσεις διαδέχονταν η μια την άλλη. Οι απειλές για επιπτώσεις στον τρόπο εργασίας επίσης. Και όπου οι απειλές δεν έπιασαν, προσπάθησαν να εξαγοράσουν φωνές και συνειδήσεις τάζοντας υψηλά μπόνους. Οι προσπάθειες αυτές έπεσαν στο κενό κατά συντριπτική πλειοψηφία. Μια νέα απεργία με μαζική συμμετοχή ήρθε ως απάντηση στις 19 του Φλεβάρη. Μια απεργία που υποχρέωσε την εργοδοσία της Webhelp να κάτσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για υπογραφή Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.

Η Teleperformance αντίθετα, όπου υπήρχε η μεγαλύτερη συμμετοχή στην απεργία, αποφάσισε ότι το ΣΕΤΗΠ δεν έχει το δικαίωμα να προκηρύσσει απεργία για τους εργαζόμενους στην επιχείρηση και προσέφυγε στα δικαστήρια. Όμως με την ευκαιρία των κινητοποιήσεων φούντωσε εκεί η φλόγα για να φτιαχτεί και επιχειρησιακό σωματείο. Οι εργαζόμενοι στα τηλεφωνικά κέντρα πλέον ξέρουν ότι έχουν τη δύναμη να αντιμετωπίσουν την εργοδοσία. Αυτό φάνηκε και από τις τοποθετήσεις εργαζομένων από όλες τις επιχειρήσεις στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 25 Φλεβάρη στο Εργατικό Κέντρο Πειραιά για την οργάνωση και τη συνέχιση των κινητοποιήσεων.

Καταλαβαίνουμε ότι η μάχη των εργαζομένων στα τηλεφωνικά κέντρα δεν είναι μια ακόμη απλή μάχη μεταξύ εργαζομένων και εργοδοσίας. Είναι μια σκληρή ταξική μάχη που αφορά όλη την εργατική τάξη. Το ότι κατόρθωσαν να παλέψουν ενωμένοι και με κοινά αιτήματα ντόπιοι και μετανάστες εργαζόμενοι αποτελεί μια κατάκτηση για το εργατικό κίνημα η οποία  δεν πρέπει να αφεθεί στην τύχη της και να χαθεί. Οι εργαζόμενοι συμμετείχαν μαζικά και στη γενική απεργία της 28ης Φλεβάρη κατανοώντας ότι εκτός από τα δικά τους αιτήματα υπάρχει μια πιο συνολική σύγκρουση με την κυβέρνηση που ανέχεται το καθεστώς σκλαβιάς με το οποίο δουλεύουν οι εργαζόμενοι στα τηλεφωνικά κέντρα. Ενώ την επόμενη μέρα, 29/2, έγινε συγκέντρωση και στα δικαστήρια όπου συζητήθηκε η αγωγή της Teleperformance κατά του ΣΕΤΗΠ.

Το επόμενο αγωνιστικό ραντεβού ήταν ένα ραντεβού αλληλεγγύης. Το Σάββατο 9 Μάρτη το ΣΕΤΗΠ διοργάνωνε μεγάλη συναυλία αλληλεγγύης με σκοπό την ενίσχυση του απεργιακού ταμείου των εργαζομένων στα τηλεφωνικά κέντρα στο 1ο Ενιαίο Λύκειο Ταύρου (Τεμπονέρα).

*Αναδημοσίευση από την Εργατική Αριστερά

Ετικέτες