Τι πραγματικά συμβαίνει με τους σιδηροδρόμους στην Ολλανδία (και την Ελλάδα ή την Ευρωπαϊκή Ένωση, γενικότερα)

Δυ­στυ­χώς, κρί­νε­ται σκό­πι­μο όσο και ανα­γκαίο να επα­νέλ­θω εκτά­κτως στο ‘’δη­μο­σιο­γρα­φι­κό έρ­γο­’’ που τόσο τρα­γι­κά και αι­μα­τη­ρά προ­έ­κυ­ψε ξανά με αφορ­μή τους ευ­ρω­παϊ­κούς σι­δη­ρο­δρό­μους.

Στις 3.30 τα ξη­με­ρώ­μα­τα της Τρί­της, 4 Απρι­λί­ου, δύο αμα­ξο­στοι­χί­ες των ολ­λαν­δι­κών σι­δη­ρο­δρό­μων, μια εμπο­ρι­κή και μια επι­βα­τι­κή προ­α­στια­κού δρο­μο­λο­γί­ου ανά­με­σα στο Λάι­ντεν και τη Χάγη, συ­γκρού­στη­καν δια­δο­χι­κά με ένα μη­χά­νη­μα συ­ντή­ρη­σης γραμ­μών λίγο έξω από το χωριό, Φορ­σχό­τεν.

Από τη δια­δο­χι­κή σύ­γκρου­ση των δύο τρέ­νων με το μη­χά­νη­μα, έναν γε­ρα­νό βα­ρέ­ος τύπου, η επι­βα­τι­κή αμα­ξο­στοι­χία εκτρο­χιά­στη­κε με τρα­γι­κό απο­τέ­λε­σμα να σκο­τω­θεί ο χει­ρι­στής του γε­ρα­νού και να τραυ­μα­τι­στούν του­λά­χι­στον 25 επι­βά­τες, ενώ συ­νο­λι­κά στο τρένο επέ­βαι­ναν πε­ρί­που 60, σχε­δόν στο σύ­νο­λό τους νέοι άν­θρω­ποι, φοι­τη­τές και ερ­γα­ζό­με­νοι. Βαριά τραυ­μα­τί­ες ανα­σύρ­θη­καν και οι δυο μη­χα­νο­δη­γοί μαζί με τους τέσ­σε­ρις βοη­θούς τους.

Σύμ­φω­να με τις πρώ­τες πλη­ρο­φο­ρί­ες που δί­νο­νταν με το στα­γο­νό­με­τρο είτε από το υφυ­πουρ­γείο Με­τα­φο­ρών και Υπο­δο­μών είτε από τις τέσ­σε­ρις εμπλε­κό­με­νες με τους σι­δη­ρο­δρό­μους εται­ρεί­ες και σχε­τί­ζο­νται με την τρα­γω­δία, την κρα­τι­κή ProRail (σε αυτήν ανή­κουν το δί­κτυο και οι υπο­δο­μές), την κρα­τι­κή NS (σε αυτήν ανήκε το προ­α­στια­κό τρένο), την ιδιω­τι­κή γερ­μα­νι­κών συμ­φε­ρό­ντων DB Cargo (σε αυτήν ανήκε το εμπο­ρι­κό τρένο) και την ιδιω­τι­κή ΒΑΜ (σε αυτήν ανήκε ο γε­ρα­νός), το μη­χά­νη­μα εκτε­λού­σε τα­κτι­κές ερ­γα­σί­ες συ­ντή­ρη­σης σε δύο από τις τέσ­σε­ρις γραμ­μές που περ­νούν από το Φορ­σχό­τεν και η φω­το­σή­μαν­ση απα­γό­ρευ­σης κυ­κλο­φο­ρί­ας λει­τουρ­γού­σε ‘’κα­νο­νι­κά­’’ σε αυτές τις δύο γραμ­μές όπου εκτε­λού­νταν τα έργα. Από άγνω­στη μέχρι στιγ­μής αιτία και πάντα σύμ­φω­να με τις πρώ­τες εν­δεί­ξεις, ο γε­ρα­νός βρέ­θη­κε πάνω στις ράγες από όπου περ­νού­σε το τρένο της DB Cargo με το οποίο συ­γκρού­στη­κε πρώτα και με­τω­πι­κά και αμέ­σως μετά, ‘’κύ­λη­σε­’’ (μάλ­λον τι­νά­χτη­κε για την ακρί­βεια) στην αμέ­σως δι­πλα­νή γραμ­μή του προ­α­στια­κού όπου και βρέ­θη­κε σε πλα­γιο­με­τω­πι­κό ‘’κρα­ς’’ με το επι­βα­τι­κό τρένο που εκτρο­χιά­στη­κε στα χω­ρά­φια. Εκεί το τε­λευ­ταίο βα­γό­νι από τα τέσ­σε­ρα πήρε φωτιά. Σε αυτό το ση­μείο και κατά πάσα πι­θα­νό­τη­τα, σκο­τώ­θη­κε και ο χει­ρι­στής του γε­ρα­νού.

Στον τόπο του δυ­στυ­χή­μα­τος κι­νη­το­ποι­ή­θη­καν αμέ­σως το σύ­νο­λο των δυ­νά­με­ων έκτα­κτης ανά­γκης που κα­τέ­φθα­σαν μέσα σε δέκα λεπτά, καθώς και δε­κά­δες κά­τοι­κοι που έσπευ­σαν σε βο­ή­θεια των τραυ­μα­τιών και ξύ­πνη­σαν ‘’λες και έγινε σει­σμός και πυρ­κα­γιά μα­ζί­’’. Το 112 ενη­μέ­ρω­σε για την άμεση δια­κο­πή κυ­κλο­φο­ρί­ας σε όλα τα τρένα με­τα­ξύ Χάγης και Λάι­ντεν, όπου η κυ­κλο­φο­ρία θα επα­νέλ­θει μάλ­λον μετά από τρεις-τέσ­σε­ρις μέρες κι αφού απο­συρ­θούν οι εκτρο­χια­σμέ­νοι συρ­μοί, ενώ με ελι­κό­πτε­ρα με­τα­φέρ­θη­καν οι πε­ρισ­σό­τε­ροι τραυ­μα­τί­ες στο ει­δι­κό νο­σο­κο­μείο νο­ση­λεί­ας θυ­μά­των φυ­σι­κών κα­τα­στρο­φών που βρί­σκε­ται στην Ου­τρέ­χτη.

Η πο­λι­τεια­κή και πο­λι­τι­κή ηγε­σία της Ολ­λαν­δί­ας εξέ­φρα­σε την οδύνη της για το τρα­γι­κό συμ­βάν, υπο­σχό­με­νη ως εί­θι­σται να πέσει άπλε­το φως στις συν­θή­κες του δυ­στυ­χή­μα­τος. Ει­δι­κά μη­νύ­μα­τα στα μέσα κοι­νω­νι­κής δι­κτύ­ω­σης ανάρ­τη­σαν ο βα­σι­λιάς της χώρας, Βί­λεμ-Αλε­ξά­ντερ που έφθα­σε νωρίς το πρωί στο ση­μείο του δυ­στυ­χή­μα­τος και ο πρω­θυ­πουρ­γός, Μαρκ Ρούτε.

Τα φώτα όμως των ευ­θυ­νών πέ­φτουν στους διευ­θύ­νο­ντες συμ­βού­λους των εμπλε­κο­μέ­νων εται­ρειών, ει­δι­κά πάνω στον παλιό ανα­πλη­ρω­τή πρω­θυ­πουρ­γό του Ρούτε, Βά­ου­τερ Κόλ­μες που είναι σή­με­ρα ο διοι­κη­τής των NS δη­λα­δή των ολ­λαν­δι­κών σι­δη­ρο­δρό­μων σε ό,τι αφορά το με­τα­φο­ρι­κό έργο επι­βα­τών και προ­έρ­χε­ται από τον κομ­μα­τι­κό χώρο των κε­ντρώ­ων φι­λε­λεύ­θε­ρων Δη­μο­κρα­τών του 1966. Απα­ντή­σεις κα­λεί­ται να δώσει και η ΒΑΜ καθώς είναι εξαι­ρε­τι­κά αμ­φί­βο­λο αν έπρε­πε να εκτε­λού­νται ερ­γα­σί­ες συ­ντή­ρη­σης μέσα στη νύχτα και κάτω από ποιες συν­θή­κες – πέρα από τη φω­το­σή­μαν­ση απα­γό­ρευ­σης κυ­κλο­φο­ρί­ας οι πρώ­τες εν­δεί­ξεις δεν δεί­χνουν να υπήρ­χε οποια­δή­πο­τε άλλη ευ­διά­κρι­τη σή­μαν­ση εκτέ­λε­σης έργων στις σι­δη­ρο­τρο­χιές όπως υπο­τί­θε­ται ότι επι­βάλ­λε­ται και για τις γει­το­νι­κές ή δια­σταυ­ρού­με­νες γραμ­μές.

Είναι χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό ότι η προ­γραμ­μα­τι­σμέ­νη για νωρίς το πρωί συ­νέ­ντευ­ξη Τύπου της κυ­βέρ­νη­σης, του το­πι­κού δήμου και των εται­ρειών ανα­βλή­θη­κε δύο φορές εν ανα­μο­νή προ­φα­νώς των κοι­νών ‘’α­πα­ντή­σε­ω­ν’’ που πρέ­πει να δώ­σουν οι εμπλε­κό­με­νοι φο­ρείς. Πά­ντως το Ανώ­τα­το Συμ­βού­λιο Ασφα­λεί­ας της Ολ­λαν­δί­ας που επι­λαμ­βά­νε­ται ποι­νι­κών ερευ­νών σε πε­ρι­πτώ­σεις αν­θρω­πο­γε­νών κα­τα­στρο­φών ανα­κοί­νω­σε το άνοιγ­μα φα­κέ­λου ανα­κρί­σε­ων και ερευ­νών κατά πα­ντός υπευ­θύ­νου.

Μετά τα Τέμπη και την προ­δια­γε­γραμ­μέ­νη τρα­γω­δία με τους 57 νε­κρούς στην Ελ­λά­δα, το νέο σι­δη­ρο­δρο­μι­κό δυ­στύ­χη­μα στην Ολ­λαν­δία απο­κα­λύ­πτει το κοινό έγκλη­μα κυ­βερ­νή­σε­ων και εται­ρειών απέ­να­ντι στις κοι­νω­νί­ες και το επι­βα­τι­κό κοινό ενός εξαι­ρε­τι­κά δη­μο­φι­λούς στην Ολ­λαν­δία μέσου – κάθε μέρα και μόνο με τρένο κι­νού­νται 1,2 εκα­τομμ. Ολ­λαν­δοί και συ­νο­λι­κά με μέσα στα­θε­ρής τρο­χιάς, του­λά­χι­στον 4 εκα­τομμ. επι­βά­τες.

Ει­δι­κά μά­λι­στα το νυ­χτε­ρι­νό προ­α­στια­κό τρένο ανά­με­σα στη Χάγη και το Λάι­ντεν, μια από τις με­γα­λύ­τε­ρες πα­νε­πι­στη­μιου­πό­λεις της Ολ­λαν­δί­ας, είναι πολύ γνω­στό ως μέσο με­τα­κί­νη­σης στους φοι­τη­τές και τους νέους ερ­γα­ζό­με­νους που κι­νού­νται ανά­με­σα στις δύο πό­λεις, ανά­με­σα στην κα­τοι­κία, την πόλη σπου­δών ή και ερ­γα­σί­ας, λόγω του σχε­τι­κά φθη­νού ει­σι­τη­ρί­ου και των δια­φη­μι­ζό­με­νων δυ­να­το­τή­των να είσαι ‘’έ­γκαι­ρα και με ασφά­λεια­’’ στην πρω­ι­νή σου απα­σχό­λη­ση.

Το κο­λοσ­σιαίο ερώ­τη­μα που θα δούμε αν θα απα­ντη­θεί στην Ολ­λαν­δία είναι εντέ­λει τι πραγ­μα­τι­κά συμ­βαί­νει με τους σι­δη­ρο­δρό­μους, τις εξω­τε­ρι­κές ανα­θέ­σεις, την άκρα­τη ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση, την κερ­δο­φο­ρία και όσα αυτή ‘’θυ­σιά­ζει­’’ στον βωμό της, όταν μά­λι­στα οι νε­κροί είναι οι δικοί μας νε­κροί, οι άν­θρω­ποι του μό­χθου και της κα­θη­με­ρι­νής εντα­τι­κής και άγρια εκ­με­ταλ­λευ­τι­κής ερ­γα­σί­ας, το παρόν αλλά και το μέλ­λον της ερ­γα­τι­κής τάξης – το­νί­ζε­ται ξανά ότι ει­δι­κά το επι­βα­τι­κό τεσ­σά­ρων βα­γο­νιών τρένο ήταν γε­μά­το φοι­τη­τές και νέους ερ­γα­ζό­με­νους.

 Ας ελ­πί­σου­με ότι και τα μέσα ενη­μέ­ρω­σης σε όλα τα κρά­τη-μέ­λη της Ευ­ρω­παϊ­κής Ενω­σης θα δώ­σουν την πραγ­μα­τι­κή διά­στα­ση του δυ­στυ­χή­μα­τος όπως αυτή μόλις πε­ρι­γρά­φη­κε και με τα μέχρι στιγ­μής δε­δο­μέ­να, με­ση­μέ­ρι 4ης Απρι­λί­ου το­πι­κή ώρα Ολ­λαν­δί­ας.

Ετικέτες